waarom is een pub in Engeland over het algemeen zo vroeg dicht (11 uur)?

5 jaar geleden
18.5K
ronron1212
5 jaar geleden
Vroeger was dat verplicht nu niet meer.
Vroeger sloten de pubs in Engeland rond 23.00 uur maar dat is gelukkig niet meer zo. Een pub kan zo lang open blijven als de eigenaar wil.

Antwoorden (1)

Officieel mochten pubs in Engeland en Wales van maandag tot en met zaterdag open zijn van 11.00 uur tot 23.00 uur en op zondag van 12.00 uur tot 22.30 uur. Dat dateerde al uit de Eerste Wereldoorlog en was toen ingevoerd om werknemers in de wapenindustrie nuchter op hun werk te laten verschijnen.

Begin 2005 werd die regel door de regering Blair afgeschaft en sindsdien mogen pubs en bars vierentwintig uur per dag open blijven. Zo kon het verschijnsel dat kroeggangers zich tegen sluitingstijd nog even massaal lam zopen ("binge drinking") en daarna de buurt onveilig gingen maken een halt toe worden geroepen.

Maar: vijf jaar later constateerde de toenmalige regering met minister als van Binnenlandse Zaken Theresa May dat die flexibele openingstijden tot ongewenste in plaats van gewenste resultaten hebben geleid en daarom kregen gemeenten in 2010 meer mogelijkheden om de sluitingstijden van hun drinkgelegenheden weer te vervroegen. Zo wordt gehoopt de overlast door overmatig alcoholgebruik en vooral 's nachts plaatsvindend alcohol-gerelateerd geweld tegen te gaan.
- - -
minister als = als minister
Amadea