Wat is precies het verschil tussen gran gusto en grana padano kaas?

Grana padano strooien we op pasta. Smaakt gran gusto totaal anders? Verdere verschillen?
Gran gusto is namelijk wel in kleine zakjes te koop en padano alleen in te grote hoeveelheid.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Gran gusto is Italiaans voor "geweldige smaak". Het is een geraspt mengsel van Italiaanse harde kaas, waaronder Parmigiano Reggiano en Grana Padano. Behalve kaas zit er ook bloem, zout, knolselderij en conserveermiddel in. De potjes die in onze supermarkten te koop zijn hebben als productieland Polen.

Grana Padano is een harde kaas van koemelk met een verlaagd vetpercentage. Z'n naam komt van de korrelige structuur die de kaas bij het ouder worden krijgt: ouder is in het Italiaans grana, en de Povlakte heet in Italië Val Pardano. Niet alleen daar maar ook in Noord-Italië wordt deze kaas geproduceerd. De smaak ervan is minder sterk dan Parmezaanse kaas, en het is minder vet.

Wat betreft verwerking in recepten kan Gran Gusto prima als vervanging van Grana Pardano gebruikt worden. Alleen fijnproevers zullen het verschil merken.
Amadea
5 jaar geleden
bamibal
5 jaar geleden
Grana Padano is niet minder vet dan Parmigiano Reggiano. Het vetgehalte van deze kazen is ongeveer gelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt Amadea!
Pardano is een Italiaanse beschermde kaas die, net als alle 'grana' kazen heel goed smelt en fijn te gebruiken is in de keuken. Hij is vergelijkbaar met de Parmezaanse kaas en komt uit hetzelfde gebied, maar rijpt korter en is niet aan zoveel eisen gebonden als de Parmezaanse-. De smaak is ook minder fruitig en milder, maar lekker blijft hij!

De gran gusto is geen keurmerkkaas en is eigenlijk geen kaassoort. Het is een mix van geraspte kazen en er is wel een verschil in....er zijn namelijk meerdere soorten gangbaar.
De Galbani gran gusto zul je vaker in de supermarkt aantreffen en die is meer bedoeld om als extraatje te gebruiken.... vandaar die kleine zakjes waarin hij verpakt is.

Hij bevat namelijk veel verzadigd vet, te veel zout en bevat conserveermiddelen.
(Oordeel gebaseerd op de Richtlijnen voor de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum). Dit maakt deze gran gusto dus een minder gezonde keuze dan de Pardano.
Pardano bevat weinig tot geen verzadigd vet en juist dit vet is niet goed voor het LDL cholesterol, dus voor de bloedvaten. Pardano heeft alleen- of meer onverzadigde vetten en die zijn wel gezond.
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ maar wel nog een vraag.
Hoe weet je of waaraan merk je dat een kaas van geiten- of koemelk gemaakt is.
Wat is het grote verschil in gebruik van geiten- of koemelk? Ik ben een fan van Parmezaanse en heb inmiddels de Pecorino (geit) ontdekt, lekker. Nog een link gevonden met een bijzonder verhaal over de totstandkoming/rijping van bijzondere kaas.
https://www.smulweb.nl/blog/FJbaktpannenkoeken/12651/parmezaan-parmigiano-reggiano-grana-padano-pecorino
amc
5 jaar geleden
jodokus@; Geitenkaas herken je op het oog meteen aan de witte kleur. Geiten hebben een andere spijsvertering dan koeien en het caroteen uit het gras, wordt niet doorgegeven in de melk en dit maakt weer dat er een andere lactose aanwezig is dan bij koemelk. Zij zetten het gele caroteen om in vit.A.
Geitenkaas is de meest zuivere kaas, daarom mag geitenkaas vaak wel gegeten worden in diëten waar koemelkkazen zijn verboden. Schapen- en geitenkazen zijn bovendien ook lichter verteerbaar dan koemelkkazen.
Ook de structuur is vaak anders dan koemelkkaas, omdat de stremming iets anders loopt en daarvan wordt gebruik gemaakt. Hij is daardoor ruller en iets droger, mede doordat hij langer ingedroogd wordt. Uiteraard geldt dit voor de harde geitenkaasjes, hij is er immers ook als zachte kaas. De halfharde droge, rullige kaas is lekker bij een droge witte wijn, maar niet bij een droge rode wijn....dit is net even teveel samen en geeft een beetje wrang gevoel...dat is althans hoe ik het ervaar.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Merci @Amc! Toch vreemd, ik kreeg ooit als vooraf in een restaurant op een groen bedje geitenkaasjes en 'vond het niet bijzonder smakelijk'.
Zoals gezegd Pectorino is als Parmezaanse -hard en te raspen, maar ook bij de borrel lekker- mijn smaak. Was een totaal andere beleving en voor een kaasmens verbazend, is zo'n groot verschil denkbaar?