Oven op een lagere temperatuur zetten? 100°?
Of korter in de oven,nog wat zacht in de oven,geeft niet:worden harder eens uit de oven en afgekoeld.
fremar
5 jaar geleden
Doe het eiwit in een kom en voeg er de griessuiker bij. Mix goed. Verwarm de oven op 120 graden. Blijven mixen tot je de strepen van de kloppers ziet. Klop er op het einde nog de bloemsuiker en de lepel maïszetmeel onder. Mix het geheel goed aan alle kantjes.
Spuit het eiwit op bakpapier met voldoende ruimte tussen de verschillende meringues. Bak gedurende 1 uur op 120 graden met de oven op een kier zodat het vocht weg kan.
5 jaar geleden
Meringue moet niet gebakken maar gedroogd worden. Daar gaat het om.
---
De truc is een hele lage temperatuur EN heel lang in de oven.
50 graden en 4 ja VIER uur in de oven, dan moet het goed gaan, succes hoor, @Toop
Oh, nog een kleinigheid: zet aan het eind de oven uit, maar laat deze dicht. Laat de meringues afkoelen in de oven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een simpel maar heerlijk toetje:
https://www.rutgerbakt.nl/eton-mess-recept/
amc
5 jaar geleden
Van mij 1+! Zijn goede tips...snap die minnaar niet ;-)
Als je meringues bruin worden, dan heb je toch echt de oven te warm staan, of is jouw overtemperatuur niet correct in de werking. Als het nog niet te laat is, zet hem dan een stuk lager....het kan dan alleen wat langer duren voor ze klaar zijn.

De meeste recepten gaan uit van 100 graden C. voor meringues en dan 1 uurtje voor kleine schuimpjes of zo'n 2 uur voor grotere vormen. Daarna moeten ze nog wat nadrogen om geen vocht meer te bevatten, maar dat kan in een uitgeschakelde oven.
Je kan ook het beste tijdens het bakken, de steel van een houten lepel tussen de deur steken zodat het vocht kan ontsnappen.

Deze aangegeven oventijden en -temperaturen zijn voor een oven met boven- en onderwarmte. Voor een heteluchtoven verlaag je de temperatuur met 10-20%. De baktijd blijft hetzelfde.

De genoemde tijden en temperaturen zijn een indicatie. Elke oven is anders, dus het zou kunnen dat jouw oven net wat meer of minder tijd nodig heeft of net iets warmer/kouder is dan wat hij aangeeft. Je kunt dit met een oventhermometer ook nachecken.

Wil je helemaal gen risico lopen of heb je geen zin/tijd om steeds even te checken of de oven lager moet omdat er langzaam bruinkleuring optreedt, zet de oven dan op 80 graden C. en laat ze zo 5 uur drogen. Je hebt dan echt spierwitte meringues.
amc