Hoe erg is het als een vlieg op je eten zit?

Ik was net bij een bakker en heb een kaasstengel gekocht. De deur van deze bakker stond open en ik zag later dat er wat vliegen in de buurt waren en ook op een paar keer op het eten zaten. Is er een (realistische) kans dat ik hier ziek van word, aangenomen dat er misschien al vroeg in de ochtend een vlieg op mijn kaasstengel zat?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Z512099
5 jaar geleden
Vooraleer ze uw kaasstengel proefden hebben ze op nog ‘andere dingen’ gezeten, U kunt er diarree van krijgen...maar als u dat niet erg vindt.
jodyenboyke
5 jaar geleden
Ik denk dat ik allang dood was geweest, als ik alle vliegen meetel die ooit op de paardendrollen zaten, die wij opraapten.... en daarna ons brood of friet gingen eten zonder handen te wassen. Ja echt! Vies hé. Maar ik leef nog steeds......

Antwoorden (2)

Het Nieuwsblad vroeg aan het Belgische Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen of je voedingswaren nog wel veilig kunt opeten als er een vlieg op heeft gezeten. Vliegen zitten namelijk onder de bacteriën, omdat ze graag op uitwerpselen en andere viezigheid zitten.

Overdragers van ziektekiemen
“Vliegen en ander ongedierte worden inderdaad gezien als overdragers van ziektekiemen”, zegt het agentschap dat horecagelegenheden in België controleert. “Bij onze controles is ongedierte dan ook een zeer groot aandachtspunt.”

Uitwerpselen
Maar het is niet zo dat je gelijk ziek wordt als een vlieg op je eten landt, zegt de organisatie. “Dat hangt voor een groot deel af van de omstandigheden en de omgeving. Bevind je je in een vuile omgeving waar er bijvoorbeeld veel uitwerpselen langs de straat liggen, dan kun je het voedsel inderdaad beter weggooien als er een vlieg op heeft gezeten. Gaat het over rauw vlees dat nog gebakken moet worden? Dan is er meestal geen probleem. Bovendien leiden bacteriën niet automatisch tot een ziekte.”
fremar
5 jaar geleden
Er zijn mensen met fobieën, die bv de hele dag hun handen wassen en niet alleen als het nodig is.

Als kind speelde je buiten op de grond in het zand en raakte je alles aan met je vingers en proefde het soms ook. Daarvan werd je niet ziek, het is zelfs goed. Mensen zijn te voorzichtig geworden, denken overal ziek van te worden en daardoor word je juist minder weerbaar en dus eerder ziek.

Ander punt is of je het wel fris vindt. Nee, bijzonder fris is de gedachte niet, maar ook niet erg.