Welke nabewerking heeft plakjes ham uit de super gehad sinds het dier is geslacht?

Of is het pure vlees van de koe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ham komt van een varken, niet van een koe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ham is van een varken en niet van een koe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, Suzy was me net voor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de hele vraag is een beetje raar geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een goede vraag!

Het beste antwoord

Ham wordt gemaakt van varkensvlees. Het wordt gekookt en er worden kruiden en zout bij gedaan. De goedkopere ham die je in de supermarkt koopt, bestaat meestal uit veel kleine stukken vlees die in een vorm tot een hamvormig iets geperst worden. Ook wordt er tijdens het proces water in de ham gebracht zodat hij meer weegt (en er minder vlees nodig is om jouw plakje ham te maken).
Hieronder een procesbeschrijving.

De Keuringsdienst van Waarde heeft er ooit een mooi programma over gemaakt, maar die link kan ik niet meer vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link.

Andere antwoorden (5)

Ze laten ham in water weken zodat het uitzet en groter lijkt. Wat er nog meer mee gebeurt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zijn het meest gebruikelijk:

- drogen
- koken
- zouten
- roken

Ham uit de supermarkt bevat meestal ook wel conserveringsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vlees wordt in ieder geval opgepomt met water want: Een ham kan vlees zijn, maar evengoed water....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf geen slager, maar hier kun je een groot deel van het verwerkingsprocedé vinden: Van varken tot supermarktham!
De eerste link is naar de aflevering 'plakvlees' van de Keuringsdienst van waarde, de tweede beschrijft de goedkope fabrieksham die voor een schijntje in de supermarkt ligt. Scroll tot halverwege de pagina, et Voila:
Eet smakelijk.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vooral op de onderste link staat nog veel meer 'ranzig' eten. Best wel leuk om eens te lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij komt ham van een varken en niet van een koe.
Heel wat toevoegingen om het lang houdbaar te maken...
En wie weet wat nog meer.