De naam komt voort uit twee Japanse woorden, namelijk umai (Japans voor heerlijk) en mi (Japans voor smaak). Samen vormen deze umami, ofwel ‘smaak van heerlijkheid’ of ‘heerlijke smaak’. Dit omdat de meeste ingrediënten die een hoge hoeveelheid umami bevatten veelal als ‘heerlijk’ worden ervaren. Denk aan verse zalm, truffel, tomaat en paddenstoelen. (zie hieronder om verder te lezen!)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor Umami (het Japanse woord voor 'smakelijk') bestaat nog geen enkele eenduidige vertaling in een andere taal, daarom is moeilijk de smaak te omschrijven. Termen als hartig, vleessmaak en bouillonachtig worden vaak gebruikt om de umamismaak te omschrijven. De stof die verantwoordelijk is voor de umamismaak is het mononatriumzout van het aminozuur glutaminezuur. Dit komt van nature voor in o.a. tomaten, champignons, vlees, erwten, belegen kaas en zeewier.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Umami is een van de 5 basissmaken. Je hebt namelijk zout, zuur, zoet, bitter én umami.
Het is een mengeling van deze basissauzen en je kunt het beschrijven als lichtzuur met een zoetige en zoutige toets. Je hebt ook umamisaus en de smaak van die saus wordt meestal vergeleken met een zoetzure saus.
amc