Hoe bereid je havermout het beste? Magnetron of aan de kook?

Ik hoorde dat als ik havermout in de magnetron doe al zijn vitamines en nutriënten verloren gaan? Klopt dit? Zo ja, moet ik het dan koken of is dat erger? Graag antwoorden gebaseerd op feiten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vitamines gaan vanaf een bepaalde temperatuur kapot. Maar veel vitamines gaan niet plotseling kapot. In plaats daarvan vallen ze langzaam uit elkaar. Een gerecht dat 20 minuten lang een temperatuur heeft van 70 °C zal dus meer vitamines verliezen dan hetzelfde gerecht dat slechts 2 minuten lang diezelfde temperatuur heeft. Opwarmen in de magnetron gaat sneller dan opwarmen door koken. Dat betekent dat de havermout korter op een bepaalde temperatuur is. In die kortere tijd zullen dus minder vitamines verloren gaan. Als het je dus puur om het behoud van vitamines gaat, kun je het beste de magnetron gebruiken. Daar zijn echter twee kanttekeningen bij te plaatsen. De eerste kanttekening is dat het gerecht natuurlijk wel gaar moet zijn. Om te garen moet het vaak toch echt een bepaalde tijd op een bepaalde temperatuur zijn. Wat dat betreft maakt het dus niet veel uit op welke manier je de havermout verwarmt. (Dit is natuurlijk afhankelijk van het soort havermout (de basis-ingrediënten) dat je gebruikt.) De tweede kanttekening is dat het verwarmen wel gelijkmatig moet gaan. Als jouw magnetron jouw havermout op de ene plek loeiheet maakt en op de andere plek slechts lauwwarm, en jij dat dan in orde brengt door te roeren zodat de gemiddelde temperatuur goed is, dan hebben de delen die loeiheet zijn geweest veel vitaminen verloren. Als je een magnetron hebt die dit doet, moet je ofwel in een paar kortere sessies verwarmen en tussendoor steeds even roeren, ofwel toch maar een pannetje gebruiken zodat je continu kunt roeren.

Ik weet niet wat je met de havermout wilt doen, maar zelf voeg ik altijd het gekookte water (of melk) bij de havermout. Heb gelezen dat op die manier de vitamines en nutriën er niet uit gaan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100