Is iedereen eigenlijk allergisch voor sambal?

Pijn is een sein. 'Je moet luisteren naar je lichaam', wordt mij vaker geadviseerd. Als ik sambal eet staat in feite mijn tong in de fik, het is min of meer toch wel pijnlijk. En volgens mij is dat bij iedereen wel het geval. Vandaar mijn vraag...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

Nee hoor, een klein voorbeeldje:
Ik kan een heleboel sambal door mijn voedsel doen zonder problemen, het is heerlijk, maar na het eten van een onschuldige appel brandt mijn keel en zwelt min tong op. Ik ben dus duidelijk allergisch voor appels, en niet voor sambal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat is geen allergie, of zelfs geen intolerantie, maar werking van sambal.

Je kunt eraan wennen aan sambal, maar het is altijd heet in meer of minder mate. En het is lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor dat is helemaal niet het geval!
Het is een kwestie van hoe meer je het eet, hoe beter je er tegen kunt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eet al heel lang tamelijk veel en vaak sambal en heb er nog nooit kwalijke gevolgen van ondervonden.

Dus, nee.
rose
13 jaar geleden
Ik eet het al lang en geen last van gehad.
Je maag kan er wel last van krijgen als je heel veel lang eet over een langere periode.

De pijn op je tong die voelt, is de werking van de zaadjes en chili. Je kan er aan wennen als je het lang eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niets met allergie te maken. Net als mosterd of wasabi prikkelt peper de smaakpapillen.

In peper zit de stof capsaïcine en peperine (de stof die het hete gevoel geeft) . Deze stoffen zorgen voor een prikkeling van het mondslijmvlies. Door deze prikkeling worden de hersenen aangezet om endorfinen aan te maken. Dat zijn een soort natuurlijke pijnstillers. Dit zorgt ook voor een sensatiegevoel. Daarom vinden veel mensen het ook lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee iedereen, Sommigen zijn gek op sambal. En sommigen vinden het weer niet lekker...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een kwestie van wennen, dat is het hele verhaal.
Alleen laat ik mijzelf er niet aan wennen, vanwege een pijnlijke darm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voeg bij veel gerechten sambal toe; vaak is het de finishing touch, dat een gerecht afmaakt. Van normale sambal, die in Nederland inpotjes verkocht wordt, heb ik nooit last. Je went aan de pittigheid en hebt eigenlijk steeds meer nodig, om het lekkere tintelende gevoel in je mond te krijgen. De echt scherpe sambal wordt in Nederland niet in de supermarkt verkocht.

Verse sambal lombok, zoals ze die bijv in Indonesie maken, is een stuk scherper meestal. Dit kan, als ik er teveel van door de maaltijd roer, bij mij de hik veroorzaken, tranende ogen en een lopende neus en een rood hoofd van de warmte. Trekt meestal ook wel weer snel weg, al heb ik wel eens een half uur de hik gehad. En toch blijf ik sambal gebruiken, omdat het de naast dat het de maaltijd smakelijker maakt, ook nog eens erg gezond is. sambal zit vol vitamine c namelijk!
AlphaLimaSierra