Ik wil een cake bakken waarin ik de roomboter kan vervangen door vloeibaar bak- en braadmiddel. Maar wat is de verhouding boter-b en br. middel?

Dit i.v.m. een te hoog cholesterol.

38.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou je niet beter margarine nemen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeker geen margarine nemen, tenminste niet i.v.m. cholesterol. Wel eens van transvet gehoord? Roomboter is niet de oorzaak, de suiker in de cake wel.
bamibal
6 jaar geleden
Probeer ook eens Bizcocho, een Spaanse cake bereid met olijfolie in plaats van boter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben benieuwd Bamibal, hoe smaakt dit met olijfoli? is niet zoet.. is een hartige cake?
bamibal
6 jaar geleden
Het is lekkerder dan je zou verwachten. Het is een zoete cake. Gebruik neutrale olijfolie, niet de dure extra virgen.

Antwoorden (1)

Je kunt heel goed een vloeibare boter gebruiken voor cake, het is inderdaad beter dan hard vet maar cake moet ook smaken. Daarom is roomboter het lekkerst.

Neem dus wel een vloeibare boter die ook lekker smaakt, zoals de Blue Band met roombotersmaak. Het zijn lichtpaarse flesjes. Ik neem aan dat je geen vloeibaar product als Croma bedoelt, dus die bedoeld is voor vlees met jus..... dit is echt niet lekker.

Ik heb ook wel eens cake gebakken met vloeibare boter omdat ik iemand op visite kreeg die op cholesterolarm dieet zat. Ik had daarvoor de Blue band met botersmaak en de cake was prima gelukt en nog lekker ook. Ik heb nagezocht in een bakboek en daarin stond aangegeven dat 110 ml. vloeibare boter te vergelijken is met 100 gr. vaste boter.
Voor een cake met 200 gr. boter had ik toen 220 ml. vloeibare genomen. De cake was prima gelukt.
amc
6 jaar geleden
bamibal
6 jaar geleden
Blueband is geen (vloeibare) boter. Boter is boter. Roomboter is hetzelfde als boter.
amc
6 jaar geleden
Ik beweer nergens dat het roomboter is....ik heb het over een botersmaak. Iedereen weet dat niet alles wat ook boter genoemd wordt hetzelfde is als roomboter. We hebben het over diverse botersoorten en daarbij hoort ook kunstboter (margarine/halvarine) en braadboter. ;-)
bamibal
6 jaar geleden
Wat ik bedoel te zeggen is dat de naam "boter" alleen van toepassing is op echte boter / roomboter. Al het andere is geen boter. Je noemde Blue Band vloeibare boter, maar dat is het niet. Het is eerder vloeibare margarine.
amc
6 jaar geleden
Cacaoboter is ook geen echte boter, toch weet iedereen wat het is en heet het zo. Margarine is fabrieksboter die in de volksmond gewoon boter genoemd wordt, vandaar wordt roomboter dan ook 'echte boter' genoemd. Maar ik begrijp wat je bedoelt ;-)