Horen worstenbroodjes nat te zijn van binnen?

Ik heb gisteren voor het worstenbroodjes zelf gemaakt inclusief het deeg ervoor. Alles ging goed en toen ze afgebakken waren hadden ze een mooie kleur maar ze waren wel wat vochtig van binnen. Het gehakt was wel gaar, is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk eens wat voor worstjes je hebt gebruikt. Op het blik staat een vetpercentage en vergelijk verschillende blikken, merken/soorten. Mijn eigen gemaakte gehakt+bladerdeeg hapjes waren afhankelijk van gebruikte gehakt 'vochtig' of droger. gebruik je vetter gehakt (halfom of varkens) of (mager) rundergehakt, dan scheelt dat aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb zelf worstjes gemaakt van half-om-half gehakt, ei, paneermeel etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zijn geen worstjes, Pianospeler. Worstjes zijn bv knak- of bock-worstjes, die in worstenbroodjes zitten, dat idee. Kijk maar op Google. Je hebt gehakt-rolletjes gemaakt, waar ik het ook over heb, de basis. Wat bedoel je met 'etc.' wat heb je nog toegevoegd en hoe heb je het bereid?
-In de oven, in olie of margarine in de pan, in de frituur? Probeer eens rundergehakt, kruiden en peper & zout, (knoflook en ui is ook lekker). Geen ei, geen paneermeel (blijft veel te veel olie/vet in hangen).
(Bij soepballetjes ook geen ei, geen paneermeel, alleen kruiden peper & zout knoflook)
Wat je dus wel kunt doen is zo'n gehaktmengsel op een ontdooit bladerdeeg plakje leggen en samenvouwen. In de oven en dan lukt het wel. Weet zo gauw niet temperatuur en baktijd. moet je maar even Googlen.
Succes hoor en eet smakelijk. :)

Antwoorden (2)

Er is natuurlijk een verschil tussen nat en nat. Een worstenbroodje mag aan de binnenkant enigszins vochtig zijn, door het vet uit de worst, mag het mag er niet uitdruipen.
6 jaar geleden
Je hebt het verstandig aangepakt door HOH gehakt te gebruiken.
Als het broodje een mooie kleur had en de worst was gaar, heb je het ook lang genoeg gebakken. De binnenkant van het deeg is altijd wat nattig/vochtig doordat het gehakt bij het bakken vocht verliest.
Als je een Brabants worstenbroodje wil maken doe je dat met maar een klein beetje paneermeel en maar heel weinig ei. Een rolletje gehakt voor een worstenbroodje moet redelijk stevig zijn en als je het aan beide einden vastpakt niet helemaal door gaan hangen. Ikzelf gebruik geen paneermeel en geen ei maar wel wat fijn gerold beschuitkruim. En natuurlijk mag de "foelie"niet ontbreken in een worstenbroodje.
Dus als je het te nat vind, geen ei geen paneermeel maar alleen wat beschuitmeel. Ik heb geen bron, maar bakte al 40 jaar zelf en voor vrienden en bekenden duizenden broodjes.
Wil je naast het worstenbroodje eens iets appart maken, maak dan een een worstenbolletje waarop je het gehakt in een lapje deeg kneed.

PS. Maak alleen broodjes van reeds "gerezen" deeg en laat na het vormen van de broodjes de broodjes ook nog een half uurtje rijzen op een warme plaats onder de 30 graden. Bestrijk voordat ze de oven in gaan ze met een kwastje met eigeel aan de bovenkant.