Waarom zakt brood in als je de oven opent?

We hebben een broodbakmachine. Als het brood daarin wordt gebakken, mag je de machine niet openen. Doe je dat toch, dan zakt het brood namelijk in.

Waarom / waardoor zakt het brood in?

Ik kan me voorstellen dat bij het openen de temperatuur snel daalt, en er vocht ontsnapt. Maar dat treft toch alleen de buitenkant van het brood? Dus als de korst wordt beïnvloed door het openen van de machine, kan ik me dat voorstellen. Maar de invloed beperkt zich niet tot de korst: het hele brood zakt in.

Hoe komt dat?

Cryofiel
6 jaar geleden
4.2K
SimonV
6 jaar geleden
Volgens onderstaande bron zou de koude lucht die de oven binnenkomt zou de kleine luchtbelletjes die zich in het beslag bevinden laten krimpen.
Geen idee of dit hout snijdt. https://rubriek.nl/kook/waarom-je-cake-soms-inzakt
Erna55
6 jaar geleden
Zolang het deeg nog niet gaar is, behoudt het niet de vorm.
De luchtbelletjes koelen af, het volume neemt af, het deeg stort in.
Cryofiel
6 jaar geleden
Yep - maar die koude lucht bereikt in die korte tijd toch alleen maar de buitenste lagen van het brood-in-wording? Hoe kan de binnenkant dan ook inzakken?
SimonV
6 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Vandaar m'n reactie.

Antwoorden (2)

Het heeft te maken met de lucht in het beslag. Door het beslag zitten feitelijk heel veel heel kleine luchtbelletjes. Zodra je het broodbeslag in de machine doet, gaan die door de warmte uitzetten. Als het deeg zich eenmaal goed tot brood gevormd heeft, is het sterk genoeg om die luchtbelletjes vast te houden. Maar open je de machine te vroeg, dan koelt de binnenstromende koudere lucht de luchtbellen in het beslag af en is het deeg nog niet sterk genoeg om zijn vorm te behouden. Daardoor zakt het in. Dat gebeurt overigens precies zo in een oven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie onderstaande link bij cake, principe is hetzelfde bij brood
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Prima uitleg!
Cryofiel
6 jaar geleden
Maar die koude lucht van buiten koelt toch alleen de buitenste lagen van het deeg af? Zeg de buitenste 1, maximaal 2, millimeter? De hele binnenkant van het deeg zou dezelfde temperatuur moeten houden. Toch zakt ook die in. Hoe kan dat dan?
SimonV
6 jaar geleden
Ik kwam dit antwoord ook op internet tegen, maar snap het ook niet... ;-(
De oorzaak is te vinden in het afkoelen van de omgeving, waarin de gist zich manifesteert. Gist is namelijk een eencellig organisme dat leeft van de opgeloste voedingsstoffen zoals de suikers in de graankorrels, die het uit zijn omgeving opneemt. Daarom wordt er ook vaak wat suiker toegevoegd aan de gist om het goed te laten werken. Een zoetmiddel zoals fructose, stroop of jam zal de rijswerking van gist bevorderen, maar bij teveel toevoeging zal de rijswerking weer af remmen. Zout daarentegen is funest indien het hiermee direct in aanraking komt. Zout vernietigt de gistcellen, daarom moet het altijd goed door het meel vermengd worden.

Verse gist werkt het best bij temperaturen tussen 22 en 32 graden C. Zelfs als je er te koud of te warm water bij zou doen, reageert het gist hierop en dit zal de gistcellen doden. Droge- of instant gist kan wel tegen iets warmer water, maar ook niet warmer dan 41 graden C.
In een bbm. voelt gist zich prettig en kan lekker actief worden in zo'n rustige warme, vochtige en tochtvrije omgeving. Komt er echter een plotselinge tochtstroom bij doordat de deksel er ineens afgehaald wordt dan stagneert het hele rijsproces en zal het gerezen deeg ook meteen instorten. Het gist schrikt van de plotselinge temperatuurwisseling en zal stoppen met hun activiteit.
amc