Ik kom bijna niet meer aan nu ik bijna van me ondergewicht af ben ik moet nog 3 kilo hoe kan dit?

Ik kwam eerst met +- 4000 calorieën per dag 1 kilo per week aan en nu maar 200 gram, ik moet nog 3 kilo aankomen dan hebik geen ondergewicht meer. Kan iemand me alsjeblieft helpen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Naarmate je meer aankomt, heb je een groter lichaam om te onderhouden dat meer calorieën verbruikt. Als het aantal calorieën dat je inneemt gelijk blijft, zul je daarom merken dat je na verloop van tijd steeds langzamer aankomt. Als je over een langere tijd gezien nog steeds wel aankomt maar het enkel langzamer gaat, kun je accepteren dat je er langer over gaat doen om je streefgewicht te bereiken. Als je helemaal niet meer aankomt of als het je te lang duurt, moet je je calorie-inname verder opschroeven om weer aan te komen.

Bedenk ook dat een mens geen machine is: zowel aankomen als afvallen gaat vaak een beetje in een golfbeweging en niet in een rechte lijn. Soms sta je even stil of val je zelfs een klein beetje af, om dan twee weken later ineens weer omhoog te schieten. Het gaat zoals het gaat, een goed gewicht bereiken kost gewoon tijd. Als je echt al langere tijd stilstaat en het lukt je maar niet om verder aan te komen, zou je ook nog hulp kunnen vragen van een diëtiste(e), als je dat tenminste niet al had. Die kan met je meedenken en je adviezen geven en indien nodig ook aanvullende (medische) voeding voorschrijven, zeker als je veel moet aankomen.

En verder: focus je niet teveel op het getal op de weegschaal. Bij een ernstig ondergewicht of bij ziektegerelateerde ondervoeding is aankomen zeker belangrijk, maar gezondheid en je goed voelen is belangrijker dan je uiteindelijke gewicht. Uit je vragengeschiedenis maak ik op dat er in jouw geval sprake is (geweest?) van anorexia, in dat geval is psychologisch herstel het allerbelangrijkste. Je goed voelen in je lijf en een goed lichaamsbeeld met een heel klein beetje ondergewicht is nog altijd beter dan exact een gemiddeld gewicht hebben en nog steeds bang zijn om te eten. Zolang jij voldoende blijft eten, komen die laatste paar kilo's er uiteindelijk wel weer bij. Bespreek je doelen met je behandelaars; wellicht is een aanpassing van je voeding of andere gewoonten nodig om wat sneller je op je streefgewicht te komen.