Zijn niet biologische voedsels toch schadelijk?

Veel pupulaire winkels verkopen het meeste Niet Biologische producten zoals fruit en groente en noten maar er wordt ook gezegt dat ze juist ook niet goed zijn voor de gezondheid en koop juist Biologische producten? Dus Nederland beschadigd de mensen in Nederland door Niet Biologische voedsels te laten goedkeuren? Wat zit nou in die Niet Biologische voedsels is het nou gezond zo ja of nee wat zijn de nadelen en voordelen kwa die vitamientjes en mineralen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Niet biologische producten zijn niet schadelijk maar alleen 'minder zuiver' dan biologische-.
We hebben namelijk een instantie die met regelmaat controleert op producten waarbij zich gevaarlijke situaties kunnen voordoen en die trekken meteen aan de bel wanneer er zich bijv. hoge concentraties dioxinen voordoen bij kippen, om maar een voorbeeld te noemen. In principe zullen niet-biologische voedingsmiddelen daarom geen gevaar vormen voor de volksgezondheid.

De overheid heeft vele regels vastgelegd voor het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de land-en tuinbouw. Hierin is omschreven hoeveel resten hiervan op de gewassen mag achterblijven en deze hoeveelheid is dan niet schadelijk voor de mensen. In de biologische tuinbouw worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt, maar wordt er gebruik gemaakt van natuurlijke vijanden zoals lieveheersbeestjes tegen bladluis of andere natuurlijke substanties die niet schadelijk zijn voor de planten of de mens om vraat tegen te gaan. Ook wordt er gebruik maakt van de natuurlijke afkeer die bladluizen hebben tegen sterke geuren van bijv. kruiden als lavendel, bieslook, salie of dille door deze direct bij die planten te planten die gevoelig zijn voor luis.
Ook wordt er in de biologische teelt geen gebruik gemaakt van kunstmest maar wordt er organische mest gebruikt. De grond blijft dus ook zuiverder zonder chemische sporen.

Voor biologische vleesproducten geldt hetzelfde. Om vee snel en in redelijke gezondheid te laten groeien, worden door de veehouders de nodige hulpmiddelen gebruikt zoals antiwormmiddelen,vitaminen, mineralen, anti-stressmiddelen of vaccinaties en ook in het voer kunnen ongewenste stoffen zitten, maar de middelen die ze krijgen toegediend worden normaliter al snel weer afgebroken door het dier en er wordt zorgvuldig mee omgegaan.
De middelen die wel schadelijk zijn voor de mens vind je gelukkig niet in ons land en in de rest van Europa. in de VS worden er bijv. hormonen gegeven aan runderen om snel te groeien. In Europa is dat echter verboden.

Britse wetenschappers hebben uitgebreid onderzocht of biologisch voedsel gezonder is en dit blijkt niet het geval te zijn. Ze vonden geen verschil voor 15 belangrijke nutriënten zoals Vit.C en calcium. In niet biologische groenten zaten meer nitraten maar in biologische weer meer fosfor. Ook in vlees en zuivel was er geen noemenswaardig verschil. Er zaten alleen in bio-voedsel meer goede vetten, met name de gezonde, onverzadigde vetten.
amc