Waarom zijn de bouillonblokjes TWEE JAAR na uiterste datum nog eetbaar? Is de datum verkeerd? Hoe kan dit?

Op de verpakking staat een datum die staat voor houdbaarheid. Tot en met deze datum moet het produkt 'deugdelijk' zijn.
Pakje Maggi bouillonblokjes met als datum '04/2014' (duidelijk leesbaar > geen twijfel!) . Eerste gedachte > weggooien! bekeken, gerokenn, geproefd ...> soep gemaakt , prima! Mankeert niets aan.
> het kwam uit de voorraadkast (mandje met verschillende kruidenpotjes) <
Vraag: hoe kan het nog eetbaar zijn? waar ligt dit aan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
33.2K

Het beste antwoord

De vermelde datum is de datum tot waar de kwaliteit gegarandeerd is door de fabrikant.
Veel producten, vooral droge dingen als rijst, pasta, droge bonen, is nog jaren na die verstreken datum te gebruiken, mits het droog, koel, en donker bewaard word.

Bouillon blokjes zijn ook heel droog, en bestaan vooral uit zout en vet. Dit zijn hele ongunstige omstandigheden voor bacteriën om op te groeien, daarom is het lang houdbaar.
Ritsuka
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is gewoon zonde alles lukraak weg te gooien, omdat de datum verstreken is. Bij ons wordt alleen de koelkast regelmatig gecontroleerd op eventueel bederf.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, ik ben ook niet zo'n blind 'saneerder' @crea, maar meer dan 2.jaar 'over tijd' is toch wel heel lang. Ja de koelkast, dat is zo iets, heel vervelend soms, ook erg afhankelijk van de gezinssamenstelling, daar val je je soms een buil aan.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ach ik heb een grote fles chocolade saus van de Makro. Inmiddels 5 jaar over datum. Smaakt nog steeds lekker :-)
Zit geen schimmel in de fles of langs de dop. Ik denk dat daar zo veel suiker in zit dat het ook niet kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sommige dingen gaan verrassend veel langer mee dan op de verpakking staat. Kwestie van ogen, neus en tong gebruiken. Vooral als er veel zout en/of suiker in zit, in weinig vocht, kan er weinig aan kapot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij moet je ze wel op een vochtvrije plek bewaren om ze "droog" te houden. Mijn bouillonblokjes zijn veel jonger; maar het zijn geen blokjes meer, maar kloddertjes ;-)
Ritsuka
7 jaar geleden
met goed bewaren kun je een heel eind komen