Hoeveel gram is een standaard warme maaltijd (all in)?

Ik wil via internet warme maaltijden bestellen maar weet niet wat het standaard gewicht is. Het aanbod varieert van 225 - 550 gram

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
37.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal er van afhangen of je een grote eter ben en hoe calorierijk de maaltijd is. Er is geen standaard gewicht, net zoals er niet een standaard hoeveelheid calorieën is (600-1200 voor een warme maaltijd) en ook niet iedereen heeft evenveel nodig.
Net effe onder de 400 gram lijkt me inderdaad een uitstekend gemiddelde.
amc
7 jaar geleden
Als man heb je toch wel gauw 450-500 gr. op het bord liggen, als ik op mijn beide mannen afga.
(^-^)
Daarbij zijn het gezonde eters, voldoende actief en geen gram te dik.
Ritsuka
7 jaar geleden
Ligt er aan of je een grote eter bent

Antwoorden (2)

Even een rekensommetje: 200 gram groente, 75 gram eiwitten, 150 gram koolhydraten. Dat maakt 425 gram voor een maaltijd met voldoende voedingsstoffen erin voor een gemiddelde volwassene. Wat je ziet staan voor 225 gram is vermoedelijk als lunch bedoeld, want dat is echt te weinig voor een warme maaltijd.
Amadea
7 jaar geleden
De kant en klare stamppotten (verschillende smaken andijvie/ zuurkool/ hutspot bijv.) van de Hema (en ook van AH) zijn in verpakkingen van 450 en/of 500gram te koop. (De Hema heeft ook kilo een verpakking zuurkool > zonder worst of vlees.)

Deze hoeveelheid is genoeg voor een volwassene, soms misschien zelfs iets teveel voor een kleine eter. Ik heb het uitgeprobeerd door bijvoorbeeld 300 gram te kopen bij een slager die ook kant en klare stamppot verkocht, zelfs 400gram bleek toch echt net iets te weinig. Heb het toen aangevuld met een extra appel en yoghurt, maar dat is meer een toetje.

Antwoord

Een standaard warme maaltijd all/in is bij de een 450 gram en bij de ander 500 gram. Bij een slager kun je zelf je portie bepalen.

Als je inderdaad een 'gewone' eter bent , dan zou je aan zo'n verpakking van 450 à 500 gram voldoende hebben. (Een grote eter kan het altijd nog aanvullen met een soepje of een toetje. )

Je kunt dit nog uitproberen door bij een slager bij je in de buurt een paar keer verschillende porties te kopen en kijken hoe dit qua hoeveelheid bevalt.

N.B. Let ook op de smaak, de ene is veel zouter dan de andere, is allemaal een kwestie van smaak, maar teveel zout is niet te verhullen en zeker niet gezond.