Dieren worden niet verdoofd voor het slachten.
Bij koeien schiet men een pen door hersenen en ruggemerg.
Varkens worden gedood met een stroomstoot.
Koppen wordt eenvoudig de kop afgehakt.
Dat duurt hoogstens een tiende seconde, lang voor er pijn door de hersenen wordt geregistreerd.
Een bloedvat opzoeken en verdoving inspuiten kan vele tientallen seconden duren, en is zeer stressvol voor het dier.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ter vergelijking de vraag van Filosoof:
" Hoe kan het dat als je in het begin bv. je arm breekt ( of een andere bot )breekt je in het begin geen pijn voelt?"
Reddie
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Varkens worden ook wel in een kooi vergast tot ze bewusteloos zijn.
Reddie
7 jaar geleden
@Rieneke1, niemand wil varkensvlees met een gasluchtje.
Bovendien duurt dat lang, en dus juist traumatisch voor het varken.
Rieneke1
7 jaar geleden
Traumatisch is het zeker, maar hun hele leven is een trauma, dat weerhoudt mensen niet. Het gebeurt gewoon.
Rieneke1
7 jaar geleden
Oh ja en kippen krijgen een electrische schok voor ze het kokende water ingaan zodat ze beter geplukt kunnen worden. Helaas zijn er toch nog kippen die dit bij volle bewustzijn moeten ondergaan.
Nosky
7 jaar geleden
Dat 'kokende' water, is niet kokend heet, maar max 56 graden. Heeft een belangrijke functie binnen het primaire proces en als kuikens deze "broeier" ingaan, is deze reeds dood. Helaas staat dit 'antwoord' en de reacties vol met onjuistheden, of eigenlijk gewoon onzin.
Reddie
7 jaar geleden
@Nosky, inderdaad, ze gaan het hete water in als ze al dood zijn.
Wil je ook vertellen wat er in mijn antwoord onjuist is?
Rieneke1
7 jaar geleden
https://www.animalrights.nl/stop-de-slacht/slachthuizen
Nosky
7 jaar geleden
@Reddie
Wat onjuist is? Vrijwel alles.
Bij doden: Halsslagader wordt doorgesneden. Zowel bij verdoofd als onverdoofd slachten.
Dat hete water: scalding (broeien in NL) heeft 2 functies in het proces: 1: het openen van de porien voor een beter plukresultaat, 2: het al dan niet ontdoen van de opperhuis (epidermis). Dit heeft te maken met een vers of diepvriesproduct.
Wta betreft "luchtjes" na gasverdoven: Zoals ik stelde wordt dit gedaan middels CO2, wat feitelijk inhoud dat er gedurende een bepaalde tijd (wettelijke 2 minuten) zuurstof uit de lucht wordt ontrokken. Dit laat geen geuren achter. Wat je stelt aangaande verdoven en een verdoving via een ader inspuiten is ook niet correct. In mijn antwoord heb ik de methodes daarvoor al beschreven. Let wel: ik heb het over pluimvee.
Varkens en koeien weet ik niet precies, maar bij pluimvee (kip) is het als volgt:

Kippen dienen in Nederland volgens Europese richtlijnen verdoofd te worden alvorens deze worden aangesneden. Er worden dus geen koppen afgehakt of getrokken, zoals een eerdere antwoordgever stelt. Na het aansnijden, waarbij de halsslagader wordt doorgesneden, bloed het kuiken voor ongeveer 150 seconden. Het kuiken bloedt als ware dood dus. Gedurende die tijd is het buiten bewustzijn.

Verdoven kan tegenwoordig op meerdere manieren. De conventionele manier hier in het westen is middels een soort waterbad. Een kuiken gaat dan met de kop door (simpel gezegd) een bak water waar stroom op staat (wettelijke binnen bepaalde frequenties, zelfs dat is gereguleerd), door deze 'schok' raakt het kuiken buiten bewustzijn.

Tegenwoordig is CO2 verdoven erg in opkomst. Dit zou je 'gasverdoven' kunnen noemen, maar in feite wordt er geen gas gebruikt maar door het toevoegen van CO2 zuurstof ontrokken. In dit proces wordt het kuiken (met een boel tegelijk) geleidelijk aan buiten bewustzijn gebracht. Hier zijn verschillende systemen voor, waar het meest geavanceerde systeem handelingen aan een levend kuiken volledig elimineert (in het slachthuis) en de CO2 dusdanig gefaseerd wordt toegevoegd dat het kuiken zonder stress het bewustzijn verliest. Diervriendelijk wordt dit nooit, maar het is wel het minst dieronvriendelijk.

Wat betreft 'gasverdoven' waar dit op andere vleesdieren wordt toegepast, is dit tevens middels CO2. Rare luchtjes aan je vlees is dus complete nonsens.
7 jaar geleden
Reddie
7 jaar geleden
Het afhakken van de kop heb ik zelf gezien. Daarna kan de kip gewoon verbloeden via halsader en halsslagader.
Ik heb het hier over NIET halal slachting (dus in een regulier slachthuis).
Rieneke1
7 jaar geleden
Je weet het mooi voor te spiegelen, maar helaas is de realiteit anders.
Nosky
7 jaar geleden
Dit is wel degelijk de realiteit.
Kijk anders eens op onderstaande link, van een Nederlands bedrijf welke fabirkant/leverancier is voor slacht apparatuur: https://www.meyn.com/en-GB/85/movies.html
Rieneke1
7 jaar geleden
Zie de link die ik hierboven in de reacties bij Reddie heb geplaatst, in het bijzonder het stukje over het water wat onder stroom zou staan.
Nosky
7 jaar geleden
Probleem met dat soort bronnen is dat het voor een groot deel stemmingsmakerij is. En het staat ook vol met feitelijke onjuistheden, maar dat herken je alleen als je die wereld van binnen kent.
Nogmaals, er zijn twee methoden om kuikens te verdoven. Water of CO2. In west-Europa is de CO2 sterk in omkomst, maar elders op de wereld gebeurd dit nog gewoon met het waterbad (als je het over geautomatiseerde processen hebt). Of, niet, zoals in veel landen in het midden-oosten, waar Halal geslacht wordt.
Rieneke1
7 jaar geleden
Stemmingmakerij? Er zijn heel wat filmpjes in omloop die undercover gemaakt zijn, en waarbij je maag omdraait, als je er naar kan kijken tenminste.