Waarom zijn kaassoufflés en bitterballen soms halfleeg?

Wanneer je kaassoufflés of bitterballen bakt dan zijn ze tijdens het opensnijden soms half leeg. Het lijkt wel of de vulling 'verdampt'is, want de buitenkant is gewoon nog heel. We denken dat het te maken heeft met te lang bakken, maar dat weten we niet zeker...

Mijn vraag: waar blijft de vulling?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Amadea
7 jaar geleden
Vermoedelijk is de korst dan taai? Ik denk namelijk dat het inderdaad te lang gebakken is, en dat het vocht van de vulling daardoor in de korst is getrokken.
dudemeister
7 jaar geleden
ivm explosiegevaar
bij hitte zet de inhoud uit en moet ergens heen

Antwoorden (2)

haha, dat komt bekend voor. Ze zitten dan gewoon te lang in de frietpot omdat je afgeleid bent door een appje of wat anders.
Ze zijn dan ontploft en de vulling zit in het vet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kaassoufflés zijn volgens mij altijd half leeg, bij bitterballen heb ik dit nog nooit gezien.

De verklaring waarom kaassoufflés gedeeltelijk leeg zijn is volgens mij heel eenvoudig. Een kaassoufflé is in ongebakken toestand plat, als een boterham. De kaas zit als plak tussen de twee lagen korst in.

Een gebakken kaassoufflé heeft een heel andere vorm, die is opgeblazen en krijgt de vorm van een onderzeeer. Dat betekent dat er een heleboel ruimte boven de kaas ontstaat.

Een half lege bitterbal is volgens mij een uitzondering en kan inderdaad door lekkage komen maar dat zie je aan het vet. Of misschien door een verkeerde (lees: te waterige) vulling die inklinkt als het water verdampt. Half leeg lijkt me nog steeds sterk dan, 15-20% leeg kan dan wel.