Als je de aardbeien iets langer wilt bewaren kun je ze het beste in de koelkast leggen. Haal ze uit het oorspronkelijke doosje en leg in een bakje met een laagje keukenpapier om zo eventueel vocht op te vangen.
fremar
8 jaar geleden
Het ligt eraan hoe lang je ze wilt bewaren. Wil je ze dezelfde dag nog opeten, zet het doosje dan uit de zon op het aanrecht in de keuken. In die korte tijd zullen ze nog niet gaan schimmelen.
Wil je ze in een paar dagen eten, zet ze dan in de koelkast en weet je nog niet wanneer vries ze dan in.

Hoe dan ook...was ze pas voordat je ze gebruikt! Laat ook de kroontjes er nog aan zitten.

Wil je ze in de koelkast bewaren, leeg het doosje dan voorzichtig en doe ze even in een kom of vergiet om ze even na te kijken op beschadigingen. Haal deze eruit en zorg dat alleen gave exemplaren in een koelkastdoosje worden gelegd. Bedek de bodem van de doos met een laag keukenpapier om het evtl. vocht op te vangen. Doe het deksel er niet strak op, zodat er nog wat lucht bij kan komen.

Wil je ze invriezen, haal de kroontjes er dan vanaf en snijd ze alvast in plakjes of laat ze heel, snijd grote exemplaren door de helft. Leg ze in een laag op een bakblik of platte schaal die de vriezer overleeft en vries ze zo in. Zijn ze bevroren doe ze dan in een zip-lock vrieszakje en je kunt er dan steeds zoveel uitnemen als je nodig hebt. Je kunt ze uiteraard ook in een diepvriesdoosje doen, maar die nemen vaak meer ruimte in en plakken eerder aan elkaar als ze al iets ontdooien. Een zak kan je af en toe even losschudden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Laat ze ook even op temperatuur komen als je ze uit de koelkast haalt...ze hebben dan meer smaak ;-)
amc