Waarom heeft het AH Chiazaad geen groen vinkje?

Product: http://www.ah.nl/producten/product/wi227438/ah-chiazaad

Groen vinkje: Gezonde keuze - http://www.hetvinkje.nl/over-het-vinkje/

Aan welk criteria voldoet dit product niet, om het groene vinkje te krijgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het vinkje met de groene cirkel vind je op producten uit de Schijf van Vijf met minder verzadigd vet, suiker en/of zout en soms meer vezels dan andere producten uit dezelfde productgroep. Deze producten met belangrijke voedingsstoffen als koolhydraten, eiwitten en vitamines zijn de basis voor je dagelijkse voeding. Denk bijvoorbeeld aan melk, brood, groente en fruit.

Het vinkje met de blauwe cirkel staat op producten die niet tot de basisvoeding behoren zoals snacks, dranken en sauzen. Dit vinkje wijst op producten met minder verzadigd vet, suiker en/of zout dan vergelijkbare producten, ze maar komen niet in aanmerking voor de groene cirkel.

Chiazaad behoort niet tot de basisvoeding. Je gebruikt het om te verwerken in een smoothie of pudding.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké, ik begrijp dat de chiazaad niet tot de basisvoeding hoort. Maar stel, dat wij alle het gaat gebruiken in de basisvoeding. Zou het dan aan de criteria voldoen, om in aanmerking te komen voor het Gezonde Vinkje?
Amadea
8 jaar geleden
Het lijkt mij onmogelijk dat dat zou gaan gebeuren. Net zo min als maanzaad en sesamzaad ooit tot de basisvoeding zullen behoren.

Andere antwoorden (1)

Dat is omdat de fabrikant veel geld moet betalen om een groen vinkje te mogen voeren. Een groen vinkje is een extra verkoop argument. En de "groene vinkjes club" wil daar geld aan verdienen.
Het groen vinkje is geen teken van gezondheid maar een commerciële aangelegenheid.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zou het dan wel aan de criteria voldoen?