Worden champignons tot de groentes gerekewnd?

Dat heb ik ooit eens ergens gelezen.

Toegevoegd na 13 minuten:
gerekend

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daarnaast bevatten paddestoelen ook nog eens vitamine D. Deze hoeveelheid kan soms enorm hoog zijn wanneer ze in de volle zon gegroeid hebben. Het zijn supergezonde voedingsmiddelen en kunnen echt overal in gebruikt worden. Ze gaan de smaak niet zozeer beïnvloeden van eerder welk recept je ook klaarmaakt. Je kan dus hoge hoeveelheden gebruiken. Bronnen:
- https://gezonderleven.org/vitamine-d/waar-zit-vitamine-d-in/
- http://kruidje-gezond.eu/vitamine-d-voeding/

Antwoorden (1)

Nee. In tegenstelling tot wat veel mensen denken behoren champignons niet tot de groentes, maar het zijn paddenstoelen en dat zijn de vruchtlichamen van schimmels.

Ze bestaan voor 95% uit vocht, en leveren daardoor per 100 gram slechts 16 calorieën. De overige 5% levert geen vet, maar wel 2.7 gram eiwit en 2.5 gram vezels.
Je kunt ze dus eerder zien als vleesvervangers, maar dan geen volwaardige. Door het aan te vullen met bijvoorbeeld ei, tofu of peulvruchten maak je daar wel een goede eiwitbron van.
Amadea
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
2,5 gram eiwit per 100 gram is wel heel weinig.
Pinda's bevatten al meer dan 10 keer zoveel eiwitten.
Amadea
8 jaar geleden
Logisch als je kijkt naar de hoeveelheid vaste stof... Van 100 gram pinda's zit je propvol, en heb je een grote hoeveelheid vet binnen. Met 100 gram champignons heb je hoofdzakelijk water binnen gekregen, en lust je nog heel wat meer.
flyingcrow
8 jaar geleden
Wij vervangen vaak in pasta of nasi een gedeelte vlees door champignons Dan heb je minder vlees nodig,is gezonder, en je hebt toch een goede volle smaak.
flyingcrow
8 jaar geleden
En ze vullen goed,zoals vlees,bevatten veel vezels.