Hoe komen de bruine aanbakplekken (vet?) onder mijn pan/koekenpan?

Onder een nieuwe koekenpan verschijnen na zeer korte tijd bruine vlekken, het ziet er uit als vet.
Ik weet zeker dat er nog nooit iets "overgekookt" /over de rand gelopen is.

Het lijkt toch op verbrand vet. Hoe komt dat op de onderkant van de pan als het er niet overheen gelopen is? Of is het geen vet?

8 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk komt dat van je gasfornuis, of ander kooktoestel. Als daar vet opzit en je zet je pan erop, kan dat vet op de onderkant van de pan inbranden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ook graag willen weten hoe het komt dat mijn koekenpannen zo snel zwart worden aan de onderkant. De gewone kookpannen hebben daar veel minder last van.
Het schoonmaken is op zich niet zo'n probleem, met een verfkrabbertje kom je een heel eind

Antwoorden (1)

Even in de soda zetten, op een laag pitje terug op het vuur. Dan kookt het van zelf los. Of voor een zeer smerige pan, in de gootsteenontstopper laten kweken en het dan met een sponsje eraf draaien. Of je kijkt even op https://omaweetraad.nl/keuken/aangebakken-pan. Dit zijn meer tips voor een pan die is aangebakken aan de binnenkant, maar misschien na even verder zoeken kom je wel wat tegen. Je vraagt later ook wat de oorzaak kan zijn van je aangebakken pan en geeft aan dat er nooit iets over de pan heen is gelopen. De oorzaak kan zijn dat de kookplaat te heet stond of dat je de pan onzorgvuldig hebt afgewassen. De oorzaak had ook kunnen zijn geweest dat je geen boter of olie had gebruikt, maar aangezien je aangeeft dat het de onderkant van de pan is, kan dit natuurlijk niet. Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord, dit mag van mij wel duidelijk genoeg zijn. Veel succes ermee.