Als je verdwaald bent in de woestijn en je hebt alleen een krat bier, moet je daar dan uit drinken?

Alcohol drijft vocht af, maar geldt dat ook als je al uitgedroogd bent?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Beter iets dan niets, zonder drinken droog je sowieso uit, alcohol zorgt ervoor dat je lichaam het vocht niet goed vast kan houden en daardoor vaker moet plassen, het minder goed vasthouden van vocht zorgt ervoor dat je vaker moet plassen. Dus als je 1 krat bier hebt en geen water, is het een goed idee regelmatig een slokje bier te nemen, waardoor dat effect in mindere mate optreedt. Het hele krat in 1 keer, zal je ziek maken, ten eerste door de hoeveelheid bier dat je tot je neemt, ten tweede omdat je te snel uitdroogt, waardoor je de eindstreep zeker niet haalt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als ik een fles whiskey bij me heb?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat neemt in ieder geval makkelijker mee, maar ook dan kleine slokjes per keer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Whiskey lijkt me wel heerlijk, maar in de woestijn een ontzettend slecht idee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ondanks dat whiskey ervoor zorgt dat je lichaam het vocht minder kan vasthouden, is het beter toch wat te drinken, desnoods je mond te spoelen. In de woestijn is het over het algemeen erg warm, waardoor je gaat zweten, zeker met een krat of fles in je handen terwijl je door het zand ploetert. Op die manier verlies je ook veel vocht, waardoor je op een gegeven moment toch zal komen te overlijden. Dan kun je beter regelmatig een beetje vocht aanvullen met alcoholische drank, dan niets doen, je overlevingskansen worden dan toch wat ruimer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga ik dat de volgende keer doen!

Andere antwoorden (1)

Alcohol droogt inderdaad uit. Hoe zwaarder het alcoholpercentage, hoe meer het uitdroogt. Als je met een bak bier in de woestijn loopt, kan ik me voorstellen dat je door die inspanning nog meer uitdroogt en het dus beter is om de bak alvast half leeg te dringen. Maar goed.
Als je licht bier (zoals pils) drinkt, dan valt dat uitdrogen nog mee. Dat zegt mijn dokter althans: wijn bv. droogt meer uit dan bier omdat er meer alcohol in zit. Dat verklaart ook waarom een "fris pintje" zoals we dat hier zeggen, wél de dorst lest in een warme zomer en dezelfde hoeveelheid wijn niet: de hydratatie door het water in de pils is bij beperkt gebruik groter dan het deel vocht dat door het drinken ervan aan je lichaam wordt onttrokken. Met heel grote hoeveelheden echter zal je lichaam zodanig belast worden dat het toch weer "uitdroogt". Je kan het bier dus drinken in de woestijn, maar met mate. En hopelijk vind je snel water of thee om je vochtbalans op peil te krijgen.
Met zwaardere bieren heb je sowieso weer meer kans op uitdroging.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je verhaal klopt prima. een plus.