In 100 gr. rabarber zit 40 mg calcium. Waarom werd altijd gezegd dat rabarber ontkalkt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Erna55
8 jaar geleden
Dat rabarber ontkalkt niet, maar het oxaalzuur bindt zich aan calcium. Rabarber bevat van nature veel oxaalzuur en dat bindt zich aan kalk die in uw andere voedingsstoffen (zoals melkprodukten) voorkomt.
Er wordt dan een zout gevormd dat niet door ons lichaam wordt opgenomen. Als u rabarber eet, ontkalkt die niet rechtstreeks uw beendergestel -zoals veel mensen denken— maar neemt ze wèl het nuttig effect van de dan geconsumeerde kalkhoudende levensmiddelen weg.
Drink daarom een extra beker melk, of neem een bord pap of yoghurt meéf dan anders, dan kan dat oxaalzuur in uw rabarber die dag geen kwaad. Speciaal krijt meekoken, zoals vroeger gebeurde, is dan niet nodig.

Antwoorden (1)

Naar mijn weten is nooit gezegd dat rabarber zou ontkalken. Maar omdat rabarber nogal zuur kan zijn kan je door kalk (krijt) toe te voegen dat zuur binden en heb je minder suiker nodig om het op smaak te krijgen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dat zuur is oxaalzuur. Oxaalzuur haalt een beetje calcium van je tanden, waardoor deze stroef aanvoelen nadat je rabarber hebt gegeten, net als bij spinazie. In je darmen maakt het zuur een onoplosbare verbinding met calcium, waardoor je lichaam minder calcium opneemt nadat je rabarber hebt gegeten. Maar als je gevarieerd eet en genoeg calcium binnen krijgt, is dat geen probleem.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Amadea. Het is dus het oxaalzuur wat de kalk teniet doet die toch nog in rabarber aanwezig is. Haalt het echt calcium van je tanden? En mijn huisgenoot heeft een kunstgebit, die heeft ook dat stroeve gevoel aan zijn gebit. Zit er op een kunstgebit ook calcium?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In rabarber zit oxaalzuur en dat kan calcium binden.
Je zou bij veel en regelmatig gebruik van rabarber en een relatief lage calciuminname misschien een calciumgebrek kunnen krijgen.
Een hoog rabarber gebruik heeft een ander en veel groter risico nl vergiftiging.
3 tot 4 kilo rauwe rabarber bevat voldoende oxaalzuur om een acute vergiftiging te veroorzaken.
Koken en zeker met kalk zet oxaalzuur om in relatief onschadelijk zout.
Vroeger werd in het seizoen dagelijks rabarber gegeten en ik vermoed dat in de loop der tijd de mensen hebben ontdekt dat als er kalk werd toegevoegd er minder problemen ontstonden.
Ps Oxaalzuur vormt in het lichaam naaldvormige kristallen die bijzonder pijnlijk zijn.
Ik heb vroeger iemand gekend die een chronische oxaalzuurvergiftiging had en waar je soms de oxaalzuurkristallen door de huid naar buiten kon zien komen en er veel pijn aan had.
amc
8 jaar geleden
Rabarber bevat inderdaad, naast vele vitaminen ook veel minerale zouten als calcium, kalium en magnesium en werd vanwege het hoge gehalte aan ijzer zelfs gebruikt als remedie tegen bloedarmoede. Rabarber werd al heel lang verbouwd, maar aanvankelijk dus als medicinale plant. De bladeren zijn namelijk giftig en daarom dacht men dat deze plant niet eetbaar was. Toen men er eenmaal achter was dat de stelen wél eetbaar waren, werd hij ook als groente verbouwd. Het is namelijk een heel gezonde groente. Feit is dat rabarber echter de koploper is met haar gehalte aan oxaalzuur. Groenten als bietjes, spruitjes en spinazie bevatten dit zuur ook, maar veel minder. Oxaalzuur staat erom bekend dat dit zich bindt met het calcium dat in andere produkten zit die je eet zoals zuivel. Het lichaam neemt dan dus niet alle calcium op die wordt aangeboden en zo ontstaat een zout dat niet wordt opgenomen. Dit bedoelt men als men het over 'ontkalken ' heeft bij rabarber. Het ontkalkt dus niet je beendergestel, maar neemt het goede effect weg, van de calcium die je geconsumeerd hebt. Het is daarom aanbevolen om de calciumtoevoer weer in balans te krijgen en dus naast rabarber iets extra kalk te eten/drinken. Je kunt bij de drogist wat calciumcarbonaat kopen dat ze in de vorm van krijt hebben. Dit werd vroeger vaak meegekookt. Het neutraliseert ook ze zure smaak iets, zodat er minder suiker hoeft te worden toegevoegd. Je kunt echter ook een extra beker melk drinken of een extra schaaltje yoghurt nemen.