Wat is het beste ontbijt voor een goede focus/concentratie?

Tijdens de examens is het belangrijk om een goede concentratie te hebben, zeker omdat ik er maandag 2 op een dag heb. Wat is dan het beste ontbijt, voor een hele goede focus? Ik weet al dat goede nachtrust belangrijk is. Maar ik mag geen caffeïne of red bull, etc. Dus wat is heel goed voor een goede focus.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.2K
Ritsuka
8 jaar geleden
Een ontbijt wat goed valt. Niet gaan experimenteren op die ochtend.
tinus1969
8 jaar geleden
YMMV; maar ik kan een hele dag door op een Engels ontbijt. Ei, spek, beetje brood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik raad je aan om dingen te eten die rijk aan koolhydraten zijn, geen suikers maar zetmeel. Dan moet je bijv. denken aan gewoon wat boterhammen of een kom havermout en een stuk fruit.

Het beste antwoord

Wees maar blij dat je geen caffeïne of suikerrijke energiedrankjes mag hebben....dit is juist slecht voor je. Ze geven namelijk maar even een boost maar daarna wordt je slap en lusteloos. Dát moet je juist niet hebben als je gefocust wilt blijven!

Jouw hersenen worden pas blij van langzame koolhydraten/suikers en die zitten vooral in volkorenproducten. Granen die dus niet teveel bewerkt zijn en nog veel vezels bevatten.
Het beste voedsel voor je hersenen en daarmee ook jouw concentratie, bevat 5 belangrijke stoffen; kalium, omega 3 vetzuren, Vitamine B (een must!), Vitamine C en goede koolhydraten.

Kalium vind je in bananen, sinaasappels, tomaten, abrikozen en vooral in avocado.Het is een stof waardoor je goed in je vel komt te zitten omdat het de hersenen positief beïnvloedt en daardoor zorgt voor minder stress.

Omega-3 vetzuren zijn goed voor de basisfuncties van de hersenen. Vooral zalm en vette vis bevat hiervan veel. het zit in kleine hoeveelheden ook in eieren een vlees.

Vitamine B bestaat uit meerdere 'familieleden' en die zijn allemaal goed voor je. Met name de Vit.B 6 zorgt ervoor dat tryptofaan wordt omgezet in serotonine. Dit is een stof die invloed heeft op je geheugen, stemming, zelfvertrouwen en emoties. Het zorgt ervoor dat je je lekker voelt. Deze Vitamine vind je in o.a. volkoren producten, zuivelproducten, vis, kip en kalkoen.

Vitamine C verbetert de kwaliteit van de cellen en dus ook van de hersencellen. Het maakt dat ze hun werk optimaal kunnen doen. Deze Vitamine zit vooral in kiwi's, sinaasappels, aardbeien en citroenen.

Het is dus een goed idee om voor het ontbijt een combi te maken van deze stoffen. Pers verse sinaasappel uit en wacht niet te lang met het opdrinken ervan, want dan vervliegt de Vitamine C weer steeds meer, hoe langer je het laat staan. Neem volkoren sneetjes brood met kaas, kip, aardbeien, gerookte zalm of hardgekookt ei. Je kunt uiteraard ook een schaaltje yoghurt met vers fruit en granen nemen of samen met je broodjes eten. Probeer dus zoveel mogelijk de snelle suikers zoals zoet broodbeleg te vermijden als je een prestatie wilt leveren met je hersenen. Snelle suikers zorgen eerder voor een dip omdat je suikerspiegel automtisch zal dalen. Succes!
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als je een jongen bent kun je het beste niet al te zwaar ontbijten, gewoon 2 broodjes en 1 of 2 glazen melk. of een kommetje ontbijtgranen. als je een meisje bent kun je het beste zwaar ontbijten, denk aan 4 broodjes en 3 glazen drinken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom moet een jongen licht en een meisje zwaar ontbijten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Telt 2 glazen bier ook als licht ontbijt?
Ik zweer bij havermout! Dit ontbijt zorgt niet voor een (korte) energiepiek zoals cafeïne wel doet, maar geeft je lichaam langdurige brandstof!
In havermout zitten veel eiwitten en vezels die je een lang verzadigd gevoel geven.
Leg eventueel nog een banaantje op je tafel mocht je er trek in krijgen, voor de gezonde, langzame koolhydraten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon zoals je gewend bent om te ontbijten.
Eet wel voldoende, zodat je geen hongergevoel krijgt na 2 uur.

Als extra zou je een banaan kunnen eten, deze geeft ook veel energie.