Zit er gist in glutenvrij brood?

Ik mag geen gist. Kan ik dan gewoon glutenvrij brood kopen of zit daar ook gist in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K
tinus1969
8 jaar geleden
Waarom mag je geen gist?

Antwoorden (2)

Niet alle glutenvrije broden zullen dezelfde ingrediënten hebben, maar over het algemeen zit er wél gist in. Als voorbeeld heb ik het bruinbrood van Genius, een gesneden glutenvrij bruin­brood ge­maakt van ta­pi­o­ca­zet­meel, rijs­te­bloem en aard­ap­pel­zet­meel. Ge­schikt voor coe­li­a­kiepa­tiën­ten en ve­ge­ta­riërs. Allergie-informatie: bevat ei.

Ingrediënten: wa­ter, ta­pi­o­ca­zet­meel, rijs­te­bloem, aard­ap­pel­zet­meel, kool­zaad­olie, mai­ze­na, psyl­li­um­ve­zel­poe­der, stroop, be­voch­ti­gings­mid­del (plant­aar­di­ge gly­ce­ri­ne), sta­bi­li­sa­tor (hy­droxy­pro­pyl­me­thyl­cel­lu­lo­se), ge­droogd ei-eiwit, GIST, zout, gierstvlokken, vlas­zaad, sui­ker­biet­ve­zel, ge­ka­ra­me­lli­seer­de sui­ker­stroop, rijst­zet­meel, con­ser­ve­rings­mid­del (cal­ci­um­pro­pi­o­naat), smaak­stof­fen.
Amadea
8 jaar geleden
als je alleen geen gist mag, dan zou ik niet gaan voor glutenvrij brood. Glutenvrij brood heeft dezelfde bereidingswijze als gewoon brood, met ander meel als basis.
Gistvrij brood laat men veelal rijzen met (zuur)desem.
Ga dus eens op zoek naar (zuur)desembrood. Dat is bij verschillende bakkers wel te koop, let wel op dat het rijsproces echt op basis van het desem was, en niet met behulp van stiekem toch een beetje gist.
Moet je echt gistvrij en glutenvrij, dan moet je waarschijnlijk zelf bakken, mbv een desemstarter. Succes!