Mag ontdooit voedsel (vlees, vis) na bereiding (koken, braden, roken) opnieuw ingevroren worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
23.2K

Het beste antwoord

Woudman heeft gelijk maar toch wil ik zijn antwoord een beetje nuanceren.
Ontdooit en bereid voedsel mag je zeker terug invriezen daar er en simpele regel is in verband met het invriezen en wel de volgende:
Ontdooit voedsel mag je ZONDER dat het bereid word NOOIT terug invriezen, NA bereiding kan je perfect alles terug invriezen.
Nu is er echter een maar vooral daar je in je vraag ook gerookt mee in betrekt.
In principe kan je gerookt voedsel ook invriezen er is echter een kleien maar bij.
Als je vlees of vis die reeds ingevroren is geweest gaat roken riskeer je van een hele droge en taaie hap over te houden en wel om de volgende redenen:
Vlees en vis die ingevroren zijn geweest hebben last van ontwatering. Deze ontwatering gebeurd omdat tijdens het invriezen veel van de cellen barsten en waardoor na het ontdooien deze cellen hun inhoud, die grotendeels uit water bestaat, verliezen en waardoor je vlees of vis gaat "uitdrogen". Als je dit dan gaat roken verlies je nog meer water uit je voedsel en wordt het geheel wel heel droog, als je daarna het gerookt goed dan nogmaals gaat invriezen verlies je nog meer vocht uit het voedsel en wordt het helemaal droog. Een tweede contra hierbij is dat de temperatuur tijdens het roken soms niet hoog genoeg oploopt om het voedsel volledig kiemvrij te maken.
Dus kort samengevat voedsel dat je op de een of de andere manier kookt kan je zonder probleem weer invriezen maar met gerookt voedsel zou ik toch enige terughoudendheid in acht nemen.
In ieder geval smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit was alles wat ik wenste te weten.
Bedankt

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan en mag, zodra het voedsel bereidt is, is het een ander product waardoor je het rustig in kan vriezen.
Koel voor je het invriest, het product wel snel af, dit doe je door het bijvoorbeeld in een afgesloten bak in een bak koud water te zetten. En verpak het in een diepvries-bakje of zakje.