Ik vroeg mij af waarom pannensets zo vaak met extreem hoge kortingen worden aangeboden?

Het valt mij op dat er vaak extreme kortingen gegeven worden op pannen en pannensets. Hoe is dit mogelijk en wordt je bij normale prijzen niet half opgelicht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
De pannensets die met zulke hoge "kortingen" worden aangeboden , zijn nooit voor de "originele" prijs verkocht. Deze originele prijs is vaak redelijk opgeklopt.
Daarnaast is het vaak inferieure kwaliteit: goedkoper importtroep dus.

Antwoorden (2)

Kleding wordt vaak met extreem hoge kortingen verkocht. Zelfde verhaal.
Het is gewoon een kwestie van marketing.
Op de nieuwe voorraad wordt een redelijke winst geboekt. De kosten zijn er uit.
De rest willen ze kwijt om ruimte te maken voor de niewe voorraad / snufjes.
Alles wat ze nog voor de rest krijgen is mooi meegenomen.
Reddie
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
Die rest wordt meestal ook niet beneden de kostprijs verkocht.
Pannensets en pannen zijn heel vaak in de aanbieding, maar meestal zijn deze aanbiedingen gewoon de normale prijzen en wordt een fictieve 'van'-prijs gehanteerd.

De 'korting' is, zeker in Nederland, een heel rekbaar begrip. Kijk maar eens in de etalages van winkels in een stad en tel dan eens hoe vaak er 'korting', 'opruiming', 'Sale', '30%-40%-50%' 'uitverkoop' etc. staat. Het zal je verbazen dat dit bij heel veel winkels altijd in de etalages staat.

In Nederland mag elke winkel zo vaak 'uitverkoop' houden als ze willen, en daardoor doen alle winkels dat continu. In andere landen, zoals België, mag slechts een aantal keren per jaar 'solden' worden gehouden, en dan zijn er echt kortingen.

De 'aaanbiedingen' die je ziet hebben meestal een 'van' prijs en daarna de nieuwe prijs met korting. De 'van'-prijs is dan zogenaamd de prijs die het product eerst had, maar deze 'van'-prijs weet jij eigenlijk niet, dus de winkelier kan hier vanalles neerzetten.

Er is recent een onderzoek geweest (als ik het goed heb door de Consumentenbond) waaruit blijkt dat de 'van'-prijs van producten een volledig verzonnen prijs is die het product bijna nooit heeft gehad. Dit ging over prijzen op internet en in fysieke winkels.

Bovenstaande geldt ook voor pannen en pannensets. Ik ben een groot kookliefhebber en bekijk dagelijks pannen en pannensets op internet, en er zijn pannensets waarbij al meer dan en jaar een zogenaamde kortingsprijs staat, de oude prijs staat er ook nog bij, maar deze 'van'-prijs is nog nooit de prijs geweest waarvoor ik de pannenset ooit te koop heb zien staan. De set was altijd 'in de aanbieding'.

Als je echt op zoek bent naar een bepaald product, schrijf dan dat product op en zoek er een aantal prijzen bij. Kijk dan elke week even naar de prijzen. Zie je opeens dat de prijs van dat product ergens fors gedaald is dan is er echt sprake van korting, dit kan zijn doordat het product wordt vervangen, dat de winkelier het niet meer gaat inkopen en ruimte wil maken in het magazijn, of misschien is er vanuit de fabrikant een actie (geld terug actie bijvoorbeeld). Dat zijn de momenten om dit product te kopen.

Wie geduld heeft kan echt koopjes jagen.