waarom kunnen mensen vaak niet van fastfood afblijven?

Ik moet een presentatie houden over fastfood. Mijn vraag is, als mensen weten dat fastfood slecht voor je is, waarom kunnen we er dan toch niet vanaf blijven? Wat gebeurt er in onze hersenen enzo? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Reddie
9 jaar geleden
We kunnen er niet vanaf blijven omdat het gewoon erg lekker is.
Dat lijkt me voldoende om er aan verslaafd te zijn.
Amadea
9 jaar geleden
Fastfood is helemaal niet lekker. Ik heb geen enkele moeite om daarvan af te blijven. Maar chocola.....
Antoni
9 jaar geleden
Er is heel uitgebreid nagedacht over ieder element van een product als de Big Mac, allemaal bedoeld om méér te verkopen. Zo worden ook bijvoorbeeld de frietjes bij een menu extra gezout, zodat men dorst krijgt en meer wil drinken. Zelfs de sesamzaadjes op het broodje van de Big Mac hebben een bepaald effect waardoor men (meer) zin krijgt in meer eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die sesamzaadjes maken dat het er lekkerder uitziet.
Fastfood is, zoals de naam het zegt, voor als je even gauw iets wilt eten zonder te koken en zonder er veel voor hoeven te betalen. Lekker makkelijk dus.
Antoni
9 jaar geleden
Ik las eens dat de sesamzaadjes het gehemelte stimuleren (of de speekselklieren daarin) en zo (meer) zin in (meer) eten veroorzaken.
Reddie
9 jaar geleden
@Antoni , "Ik las eens " is het begin van een sprookje.
Antoni
9 jaar geleden
Dat zou zo maar kunnen...
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, een sprookje begint met 'Er was eens'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk op Netflix 'Fastfood Nation' het antwoord op je vraag ligt in deze docu.... Daarnaast is het erg leerzaam(uiteraard onder het genot van een zak paprika chips)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt voor de tip! @j4ck1nth3b0x

Het beste antwoord

In de loop van onze evolutie zijn we geprogrammeerd op het lekker vinden van suikers en vetten. Die zijn nl. calorierijk. In de oertijd was voedsel schaars, dus voedsel met veel brandstof (die suikers en vetten) was beter dan voedsel met minder brandstof.

Die (nu volkomen overbodige en zelfs schadelijke) programmering zit nog steeds in ons. Fastfood-producenten buiten dat uit (want willen lekker veel verkopen) en zorgen dus dat hun producten die suikers en vetten bevatten. Wij vinden dat lekker en kopen het.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Deze theorie is populair, maar controversieel. Waarschijnlijk is het net iets anders; we hebben wel een rem op het eten van vet (dat gaat dan ook tegenstaan), maar niet op het eten van suiker. Ons oer-eten bevatte namelijk geen suiker.
Vet kun je namelijk overeten; het idee dat voedsel schaars was in de oertijd klopt niet helemaal: Er was (als je een mammoet had gevangen) juist vet eten genoeg.
Maar van zoet eten kon je vroeger niet teveel krijgen. Dat betekende bijvoorbeeld dat je 4-5 kilo appels moest verzamelen en opeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@tinus
Voor zover ik weet ging het vangen van een mammoet niet zo makkelijk. Die zal dus niet dagelijks, wekelijks of zelfs maar maandelijks op het menu hebben gestaan en moest dan met veel mensen gedeeld worden.
Of er voor elke afzonderlijke jager steeds vet in overvloed was, betwijfel ik daarom. Los daarvan: veel fastfood is rijkelijk van vet voorzien en daar wordt niettemin ongeremd van gegeten. Dat vet gaat dus niet bij iedereen snel tegenstaan! En zeker niet langdurig.
tinus1969
9 jaar geleden
@Gesp; wat er bekend is over over oervoorouders is duidelijk: dat waren succesvolle jagers op groot wild. Er stond dus regelmatig iets als mammoet (hert, zwijn, etc ) op het menu en dan was er letterlijk meer dan genoeg.
Fastfood is, in vergelijking met speklappen, helemaal niet zo vet. Het verraderlijke ingredient is waarschijnlijk suiker/koolhydraten (dat wakkert het hongergevoel waarschijnlijk juist aan!). Het lijkt er dan ook op, dat we niet eens echt dik worden van het fastfood, maar van de bijgeleverde frisdrank (een halve liter cola levert 50+ gram suiker).

Andere antwoorden (4)

Er zijn veel dingen die we doen terwijl we weten dat het niet verstandig is. Of het nu is: fastfood eten, alcohol drinken, snoepen, lui zijn.

Een van de psychologische theorieën die verklaart waarom we toch voor het slechte kiezen, komt uit de transactionele analyse.
De TA onderscheidt drie ego-posities die in elk persoon verenigd zijn: de ouder, het kind en de volwassene. Vanuit deze posities kunnen transacties met zichzelf of de ander plaatsvinden.
Bv. De "ouder" in je zegt: fastfood is slecht. Het "kind" in je : ik wil het. De "volwassene" kan dan zeggen : ach, mag best voor een keer, of, nu niet.
Sommige mensen hebben een sterker " kind" . Zij zullen eerder een impulsieve beslissing nemen.
9 jaar geleden
Door de koolhydraten, verzadigde vetten, sauzen en het gemak....dit doet ons makkelijk overstag gaan om maar weer eens die vette ongezonde hap te verkiezen boven een gezonde maaltijd die minder lekker en minder 'belonend' is voor je hersens en nog moeite/tijd kost om te maken ook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In veel ongezonde/fastfood producten zit het E nummer 621 (mononatriumglutamaat of gist extract) dit is een stofje wat er voor zorgt dat er meer smaak aan je eten komt maar er daarnaast ook voor zorgt dat je er verslaaft aan raakt. Neem bijvoorbeeld een zak chips, wanneer je begint met eten is het vaak lastig om te stoppen. Ook in sausjes en veel kant en klaar maaltijden word dit gebruikt. De chinees is ook een groot fan van de E 621 (ve tsin).
ook krijgen we een kick of boost door het suiker wat er in zit waardoor we een snelle energie hebben. helaas daalt je suikerspiegel ook weer heel snel waardoor je weer wat gaat eten om hem weer omhoog te krijgen.

Bij een gezond en evenwichtig voedingspatroon zonder smaakversterkers, aroma, kleurstof en conserveringsmiddelen voel je je veel beter. wanneer je een week geen kunstmatige suikers neemt (dus een stukje fruit mag wel) merk je al dat de behoefte naar fastfood en snacks steeds minder word en wanneer je toch wat neemt je het vaak niet echt lekker meer vind of er minder van eet omdat je lichaam het niet meer gewend is. (maar een weekje echt gezond eten valt erg tegen wanneer je gewent bent aan al de snelle suikers en E nummers, dan pas komt de verslaving echt naar boven).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat het lekker is! (Vind ik).
Want het komt door de geur die je zo aantrekt.
Achteraf denk je dan meestal: "Waarom heb ik dit in hemelsnaam gegeten?".