Als je bij de snackbar een kroket bestelt, krijg je dan een kalfskroket of een rundvleeskroket. Een kalf is toch ook een rund?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.5K

Het beste antwoord

Op dit moment is het zo dat de wetgever een onderscheid maakt tussen kalfsvlees en jong rundvlees afhankelijk van de leeftijd. Een kalf van meer dan 8 maanden wordt daarom geclassificeerd als jong rundvlees. Een slager of snackbarhouder die daar een inbreuk op begaat betaalt een zware boete als hij betrapt wordt op een verkeerde benaming.Daarom is er altijd onderscheid tussen kalfs- of runderkroketten.Ook de smaak van kalfskroketten is wat fijner als ze goed bereid zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je krijgt dan een kroket waar 20% rundvlees in zit. Wil je een kalfskroket (als die al bestaan) of een kipkroket moet je dat vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo een kalfskroket als die al bestaat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
heb ik nog nooit opgemerkt bij een snackbar, maar kan best bestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grappig die minnen zonder uitleg.Iik weet zeker dat als ik bij een snackbar een kroket bestel, automatisch een runderkroket krijg. Wil ik een ander soort kroket moet ik dat echt vragen. Daarnaast is het zo dat in een standaard runderkroket maar 20% rundvlees zit verwerkt.
Er bestaan ook van dobbe kroketten, deze bevatte meer rundvlees, maar die moet je ook speciaal vragen.
In een kalfskroket zit een percentage kalfsvlees,.
Kalf is een jong rund, vlees is lichter van kleur en mag tot ongeveer 8mnd (dan is het al donkerder) als kalfsvlees verkocht worden.
Een kalfskroket bestaat voor ongeveer 15 % uit kalfsvlees en een rundvleeskroket uit 15 % rundvlees. Het verschil zit hem niet alleen in het vlees, maar er wordt ook een onderscheid gemaakt in de verschillende kleuren paneermeel.
In principe zou een eigengemaakte kalfsvleeskroket uit 50 % kalfsvlees moeten bestaan.
Het is heel lastig na te gaan of een snackbar zich aan de benamingen houd qua ingrediënten. Er zijn andere ondernemers (bakker, slager) die ook kroketten verkopen. Kant en klaar voor in de oven of de frituur pan. (Je zou de proef op de som kunnen nemen en hier eens een kroketje kunnen kopen.)