De olieachtige spray dat is wat men noemt "etherische" olie. Deze oliën worden etherisch genoemd omdat ze snel vervliegen (of verdampen als je wil).
Alle citrusvruchten hebben dit en dit is een overblijfsel van de oervormen van deze vruchten. Bij de oervormen was deze olie een afweermiddel tegen insecten- en andere diervraat en dat is het in feite nog steeds.
Deze oliën zitten in kleine blaasjes (bij gebrek aan een ander woord) onder druk in de schil en van zodra je de schil op eender welke wijze schaadt barsten deze open en spuit de olie eruit.
Bij sommige mensen kan dit een niesaanval veroorzaken en andere mensen hebben er geen last van, alles hangt af hoe gevoelig je bent voor deze oliën. Waar je echter wel zeker van kan zijn is dat het in de ogen prikt en mocht je ooit op het idee komen om leuk te zijn en deze olie in iemands ogen spuiten: niet doen dit kan leiden tot oogbeschadiging.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
(Voorzichtig) in een vlam spuiten is wel leuk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zeker weten....