Waarom komt de meeste "mislukte" kaas niet in de verkoop, terwijl het heerlijk smaakt?

Mislukte kaas is kaas waar bacteriën bij zijn gekomen, zodat er vele gaatjes in de kaas zijn ontstaan. Heerlijk van smaak, maar meestal wordt het uit de handel genomen. Ik jaag er op, en kan het een enkele keer kopen op biologische markten.

9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog nooit gehoord van "mislukte kaas". Zou de kaasboer dit niet zelf opeten? Lijkt me dat het niet met fabriekskaas gebeurt, maar juist met boeren en/of biologische kaas?
bamibal
9 jaar geleden
Is die kaas wel echt mislukt? Ik ken de boeren gatenkaas, die bij toeval extra gaten en extra smaak heeft. De kaasboer op de markt heeft die maar af en toe, als hij er toevallig aan kan komen. Maar mislukt is die niet. Bij mislukte kaas denk ik eerder aan afgekeurde kaas, bijvoorbeeld beschimmeld, beschadigd of aangevreten.
Rieneke1
9 jaar geleden
bamibal, voor mij is deze kaas juist erg goed gelukt, maar zo wordt het genoemd. Vraag op de markt naar mislukte kaas, en ze weten precies waar je het over hebt. Op de markt is er soms aan te komen, maar vaker wordt hij uit de handel genomen.
Rieneke1
9 jaar geleden
jodokus, vraag er eens naar op de markt, zo lekker!
Het gaat hier idd om boerenkaas, al zal fabriekskaas wellicht ook wel eens mislukken?
bamibal
9 jaar geleden
De "toevalskaas" die ik wel eens koop is in ieder geval enorm lekker! Helaas is hij bijna nooit verkrijgbaar.

Het beste antwoord

Kaas kan door allerlei oorzaken mislukken. Het onderstaande boekje besteedt er een compleet hoofdstuk aan. Wat Rieneke bedoelt is waarschijnlijk een 'knijper', kaas die is besmet door boterzuurbacteriën. Dat voorkomen kaasmakers door salpeter bij de kaasbereiding toe te voegen en als je dat een keer vergeet krijg je zo'n knijper. De belangrijkste reden waarom die niet in de handel komt is het afwijkende uiterlijk. De smaak is ook anders maar zeker niet zodanig dat de kaas niet meer lekker is. Met de strenge wetgeving op het gebied van voedselsamenstelling maakt zo'n knijper weinig kans in de winkel. Boeren die zelf kaas maken verkopen het gewoon aan huis, dat deden we althans op de boerderij waar ik vroeger werkte. Probeer het daar eens maar reken nergens op. Niemand gaat expres mislukkingen produceren, of die nu lekker zijn of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het ligt eraan waarom een product afgekeurd is. Mensen willen perfecte producten kopen. Kijk bv naar komkommers wanneer ze wat grillig zijn dus niet recht, laten mensen ze meestal liggen. Met kaas zal dat niet anders zijn. Als een product afwijkt in vorm of kleur blijft deze liggen en moet alsnog afgevoerd worden, terwijl kosten gemaakt zijn voor inpakken, vervoer ed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem met "mislukte kaas" is dat het per definitie kaas betreft waar iets niet gegaan is "zoals het hoort" tijdens de productie.
Het productieproces heeft dan -ook per definitie- op een onbeheerste wijze plaats gevonden, en het kan dus niet met zekerheid uitgesloten worden dat naast de bacteriën die extra gaten hebben veroorzaakt door overmatige fermentatie en gasproductie (hierdoor heeft de kaas een sterkere en vollere smaak), ook een paar pathogene bacteriën in de kaas terecht zijn gekomen, waardoor de kaas niet alleen lekkerder is, maar ook ziekmakend.

In de meeste gevallen zullen dan alleen de "onschuldige" boterzuur bacteriën in de kaas terecht zijn gekomen, en is de kaas hierdoor veilig te consumeren. Het uiterlijk is dan minder, en voor de niet kenners zeker een reden om niet te kopen.
Echter, in een aantal gevallen (gelukkig is dat zelden) zal de kaas pathogene bacteriën bevatten (b.v. Clostridia en bepaalde soorten Bacillus) die niet te ruiken of te proeven zijn, en die écht gevaarlijk kunnen zijn. Dat kan overigens ook gebeuren bij kazen die perfect uitzien.

Ik ben het volledig met je eens wat betreft het gebrek aan eetcultuur van de meeste mensen: een lelijke tomaat of een kromme komkommer smaken precies even lekker als de hele mooie varianten (soms juists beter!), maar met name in het geval van onbeheerste fermentatie processen, is het niet altijd een kwestie van uiterlijk: het kan ook gevaarlijk zijn.