Hoe lang blijft eten in warm houd bakken warm?

Hallo,

Ik ga binnenkort koken voor een groep mensen. Ik bereid dat samen met een paar andere mensen en vervoer het in warm houd bakken op een locatie dat op ongeveer 1 uur rijden bevindt. De warm houd bakken worden van onder verwarmd door water die wordt verwarmt door een brander. Ik heb alleen geen ervaring met warm houd bakken.

Vragen:

- Gerechten met een saus blijven naar mijn mening langer warm dan snacks. Hoe kun je ervoor zorgen dat snacks zo lang mogelijk warm blijven? -
- Zijn er nog andere manieren om eten lang warm te houden zonder het gebruik van water die verwarmt wordt door een brander?
- Eigen ervaring met warm houd bakken?

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Deze bakken, zoals getoond, kun je alleen op locatie gebruiken. Dit omdat er heet water in gaat en dat kan in de auto over de rand heen komen. Maar belangrijker nog: je zet er brandende gel onder, dat is gevaarlijk op een niet-stabiele ondergrond als een rijdende auto.

Eten wat lang warm blijft is eten wat een vrij dichte structuur heeft, dus waar geen lucht tussen kan circuleren. Snacks kun je het beste pas op locatie bakken, aangezien je een uur moet rijden, en deze anders al snel afkoelen en slap worden.
Ik weet niet of je al eten gekozen hebt, maar stamppotten blijven heel lang warm, veel langer als bijvoorbeeld nasi.
Probeer bij vervoer allereerst te kijken naar de veiligheid, en daarnaast isoleer je je voedselbakken zo goed mogelijk. Je zou het eten in een afgesloten schaal kunnen doen, en deze nogmaals in een afgesloten schaal, zodat je al een dubbele isolatie hebt. Maar dan vind ik een uur best lang.

Eten lang warm houden kan bijvoorbeeld ook door het hooikist-principe. Ik ken bijvoorbeeld het koken van stamppotten op deze manier. Je doet alle ingrediënten in een pan (dus in geval van stamppot aardappels, groenten en worst) en brengt dat flink aan de kook, kook een paar minuten. Als alles kookt haal je de pan van het vuur en laat het eten verder garen in de pan, gewikkeld in een deken, of geplaatst in een hooikist. Op deze manier blijft het warm (!) en bespaar je flink op gas en tijd (je hoeft er immers niet meer naar te kijken en het kan je niet aanbranden). Deze kist kun je natuurlijk wel veilig achterin je auto vervoeren, zodat je op locatie warm eten hebt.
Google maar eens op hooikist. (trouwens, rijst kan prima gaar worden in een hooikist, dus dan zou je ook nasi kunnen eten, rijst in de ene pan mee, kruiden groenten etc in een andere pan, beiden in een (aparte) kist/deken en rijden maar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De warmhoudbakken (1 woord :-) ) uit jouw foto zijn niet geschikt om voedsel tijdens transport warm te houden. Die zijn allen bedoeld om gerechten warm te houden zolang ze op het buffet staan.

Een uur rijden, plus de tijd die nodig is om in- en uit te laden, is behoorlijk lang om eten warm te houden en zal niet ideaal zijn voor smaak en bacterie-ontwikkeling. Het zou beter zijn om de gerechten na bereiding terug te koelen en op locatie weer te verwarmen, of ze op locatie te bereiden.
bamibal
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het probleem is dat er op de desbetreffende locatie een te kleine keuken bevindt om alles opnieuw te bereiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet alles in 1 keer op tafel staan, of zijn er verschillende gangen? Ik weet niet of je voor een grotere of een kleinere groep kookt, maar is er geen mogelijkheid om het eten anders in etappes daar te maken? Iedere keer een deel. Misschien dat dat beter gaat in een kleine keuken?