Is alle zalm geschikt om rauw te eten?

Ik koop wel eens gerookte zalmplakjes en die eet ik rauw.
Maar ik zie in de supermarkt ook grotere stukken zalm liggen, maar op de verpakking daarvan staat een bakvoorschrift.
Is die zalm dan niet geschikt om rauw te eten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
125.5K
paulus811
14 jaar geleden
gerookte zalm is niet meer rauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wilde ik ook al zeggen Paulus.

Het beste antwoord

Zalm en tonijn kun je heel goed rauw eten. Er zijn heel veel lekkere recepten voor rauwe zalm. Google maar eens op rauwe zalmrecepten. Eet smakelijk!

Toegevoegd na 5 minuten:
Zorg wel dat je bij een goede visboer koopt die je kunt vertrouwen. Vertel ook dat je het rauw wilt bereiden. Hij kan dan zeggen of zijn zalm daar geschikt voor is. Het moet namelijk supervers zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb nog een lekker en simpel receptje voor je.

Snij de verse rauwe zalm in blokjes. Zo groot dat je het in een keer in je mond kunt stoppen. Smeer ze in met een beetje olijfolie en strooi er iets zout en rozepeper over. (Mag ook gemengde peper zijn.) Rol daarna de blokjes door fijngehakte dille. Heerlijk als hapje bij de borrel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle echt verse zalm is geschikt om rauw te eten. Het wordt dan ook vaak gebruikt in sushi. Is de zalm iets minder vers, dan kun je hem beter bakken.

Maar: de zalm die jij eet, is niet rauw. Die is gerookt. Met andere woorden: die is al gaar voordat hij wordt verpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Gerookte zalm is niet rauw meer. +1
Met echt verse zalm bedoel je denkelijk niet de verpakte zalm in de supermarkt, maar zalm bij de visboer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, supermarktzalm is zelden zo vers dat ik het rauw aan gasten voor zou zetten. Om rauw te gebruiken, zou ik zalm inderdaad bij de visboer halen. En dan wel een echte die goed bekend staat, niet zo'n veredelde kibbelingverkoper.
Er is een verschil tussen gerookte zalm en rauwe zalm.
Om zalm rauw te eten moet ie heel vers zijn.
In Japan zijn ze er gek op, net als op andere rauwe vis.
Ik zou de gok niet wagen en rauwe zalm bakken, grillen, koken, pocheren, smoren, e.d.
Gerookte zalm is bereid door het rookproces en is dus niet echt rauw. Die kan je zonder probleeem zo uit het pak eten (mits niet bedorven natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die grotere stukken zou ik echt nt zo eten,maar klaarmaken zoals op de verpakking staat en evt.verwerken in n recept. Enne die plakjes eet ik ook wel ns zo op! Ben nog nooit ziek geworden !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle zalm is geschikt om rauw te eten, aangezien sommige zalm besmet kunnen zijn met ziekteverwekkers, zoals Salmonella en Listeria. Gebruik alleen verse, gecertificeerde sashimi-kwaliteit zalm, omdat dit voldoet aan specifieke veiligheidsnormen en daardoor een lagere kans op besmetting heeft. Het is ook belangrijk om de hygiëne en opslagprocedures te volgen om (verdere) besmetting te voorkomen. Speciale groepen zoals zwangeren of zieken zouden hier eigenlijk niet aan moeten beginnen. Ben je gezond en twijfel je, dan kun je evt met je huisarts overleggen.
een jaar geleden