Indien fruit/groenten niet lekker smaakt, zitten er dan ook geen of weinig of minder vitamines en/of voedingsstoffen in?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Is het wel goed klaargemaakt/rijp? Is het niet jouw smaak, dat jij het gewoon niet lekker vind?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Smaak is subjectief.

Antwoorden (2)

Dat is moeilijk te zeggen. Als de voedingswaren vers zijn zal de voedingswaarde normaal zijn, dus in feite zoals dat gemiddeld wordt berekend. Sommige vruchtensoorten kunnen zuur smaken als ze dan nog niet volledig rijp zijn, dan is de vorming van suikers nog niet volledig. Maar dingen als mineralen etc., daar proef je niets van. Wel is de vraag wat je lekker vindt, omdat dat per persoon anders is. Sommige menen eten het liefst rauwe citroenen of onrijpe appels zoals de Granny Smith die zelden rijp verkocht wordt ( dan wordt ie geel), anderen zweren alleen bij een rijpe banaan. Qua voedingswaarde scheelt het allemaal niets, is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is wel zo dat een banaan die nog niet rijp is (niet zo lekker zoet, de reden lees je hierboven) gezonder is dan een rijpe banaan, bijvoorbeeld.

Als groente of fruit lastiger te verteren is (je lichaam moet er meer moeite voor doen om alles eruit te halen en kan dat wel) dan zou je dat als gezonder kunnen beschouwen, immers: je verbruikt meer brandstof om de voedingsstoffer eruit te halen. Als het niet helemaal goed te verteren is en je daardoor minder voedingsstoffen binnenkrijgt dan is het weer minder gezond.

Maar het is allemaal erg marginaal, zoals ook in de eerste reactie valt te lezen.