Zijn de puntjes onderaan een bierflesje bedoeld om aan te geven hoe vaak het is gebruikt?

Onderaan een bierflesje staan een bepaald aantal puntjes gedrukt. Is het waar dat deze zijn bedoeld om aan te geven hoe vaak het flesje al is hergebruikt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
38.5K

Het beste antwoord

Nee hoor. En ze zitten niet alleen op bierflesjes, maar op alle soorten flessen en flesjes.

Die bobbeltjes vormen een herkenningsteken. Elke fles heeft zijn eigen vormnummer. Als het goed is staat er ook een nummer bij naast die puntjes, en een logo van produceerder.
Een fles gaat bij de fabricage door verschillende apparaten heen. Eén van die apparaten leest het vormnummer van de fles. Het nut van het vormnummer is het volgende:
Een machine kan een set van 30 flessen tegelijk maken. Elke fles uit de set van 30 flessen heeft z'n eigen vormnummer. In een minuut kan de machine zo'n 400 à 500 flessen produceren. Stel nou dat 1 van die 30 flessen een foutje heeft. Er kunnen ongeveer 300 tot 400 verschillende soorten fouten op een fles ontstaan tijdens het produceren. Stel dat de fles met vormnummer 25 een fout heeft. Tegen de tijd dat dat ontdekt wordt zijn er al een heleboel van die foute flessen geproduceerd.
Nu hoeven niet alle flessen verwijderd te worden, maar alleen die met vormnummer 25.
Dus daarvoor zijn die puntjes op een fles.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet zo.
De flesjes worden gemaakt met en mal. Elke mal heeft zijn eigen nummer zodat als er iets mis is tijdens het maken van de fles de fabrikant makkelijk terug kan vinden uit welke mal de mislukte fles kwam en welke flessen nog meer uit deze "slechte" mal zijn gekomen.

Toegevoegd na 48 seconden:
De puntjes geven aan in welke mal de fles is gemaakt.