Kan je de bladeren van een cannabisplant eten?

iedereen doelt meestal alleen op de toppen, maar waar wordt thee van gemaakt en kan je iets met de bladeren, net zoals bij brandnetelsoep etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je om er stoned van te worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, als voeding

Het beste antwoord

Nee, de hennepsoort waar wiet / hasj van gemaakt wordt is niet als groente eetbaar. Die wordt alleen voor het (sterk!) hallucinerende effect verwerkt in cake of bonbon.

Maar industriële hennep, Cannabis sativa sativa L, is zo goed als vrij van THC (nul tot een half procent). De soortnaam sativa betekent zelfs ‘genietbaar, eetbaar’.
Het zaad ervan is eetbaar, zelfs voedzaam en gezond voor mens en dier. Het wordt onbewerkt gebruikt als vogelzaad onder de naam kempzaad. Het zaad wordt, al dan niet gepeld, door sommigen beschouwd als superfood en gegeten vanwege de goede vetzuurbalans en het hoogwaardige eiwit.

Hennep is van oudsher gebruikt als veevoeder voor herkauwers. Volgens http://superfoodleven.nl/hennepzaad-bomvol-plantaardige-eiwitten/ zijn de bladeren ook door mensen zeer goed te eten. Met name om te helpen bij het ontwikkelen van een gezond en krachtig skelet en botten, gezond haar, sterke nagels en een gezonde gladde huid. Ze hebben bovendien en schurend en opschonend effect op ons spijsverteringssysteem, met name in het darmstelsel.

Het lijkt mij niet dat je de bladeren als vervanging van groente kunt gebruiken. Maar alleen als gezondheidssupplement. Zelf zou ik liever de zaden eten. De bladeren zijn taai, dus inderdaad net als gras geschikt voor herkauwers.
Amadea