welk voedsel kan ik minimaal 3 dagen ongekoeld bewaren?

Ik ga binnenkort 3 nachten kamperen op een festival, maar ik heb geen stroom tot mijn beschikking, en ook geen supermarkt, welk voedsel raden jullie mij aan om mee te nemen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
36.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uit financiele overwegingen wil ik niet constant eten gaan kopen, en op de vette hap heb ik het helemaal niet, als ik 2 dagen lang vette happen ga eten stort ik in elkaar...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op meerdaagse festivals leef ik voornamelijk op mueslirepen, fruit uit blik en noten.
Is overigens prima uit te houden. Voldoende vitamines, vezels, vetten en eiwitten voor drie dagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is er op de grotere festivals ook 'fatsoenlijk' voedsel te koop, zoals (vega)wraps en salades.
Antoni
9 jaar geleden
thijstimmer, houd er rekening mee dat je misschien sommige dingen niet mag meenemen op de festivalcamping! Dan moet je die bij de ingang weggooien of opmaken. Kijk op de website van het festival voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pinkpop, of niet? Veel plezier en smakelijk eten :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, een christelijk festival genaamd "opwekking", en bedankt!

Antwoorden (3)

In principe al het voedsel dat je in de supermarkt koopt en niet in het koelvak ligt. Voor de stevigheid kun je dan blikken kopen (denk aan een blikopener als er geen lipje aan zit).

Brood is over het algemeen wel een aantal dagen houdbaar, vlees als leverpastei kun je buiten de koeling bewaren, zoet beleg eventueel. Blikjes met salade, koekjes/crackers. Pakken/flessen met sap of melk welke je niet gekoeld hoeft te bewaren.

Ga in het algemeen voor kleine verpakkingen die je in één keer leeg maakt zodat je minimaal kans hebt op bederf van je eten.

Op de meeste festivals kun je ook verse broodjes/sapjes/melk etc krijgen. Zeker als je er ook kunt kamperen. Al zijn ze meestal wel (veel) duurder dan in de winkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw dankje, hier kan ik iets mee!
Antoni
9 jaar geleden
Houd er rekening mee dat je misschien sommige dingen niet mag meenemen op de festivalcamping! Dan moet je die bij de ingang weggooien of opmaken. Kijk op de website van het festival voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede aanvulling inderdaad (vergelijk het maar met dat je geen flesjes mee mag nemen bij concerten). Overigens best kans dat het wel het kampeerterrein op mag maar niet op het festivalterrein zelf. Ben zelf al een aantal jaar niet meer op festivals geweest dus die was ik even vergeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje!
Ik neem meestal een aantal blikjes met "tonijnsla met groenten" mee, je hebt deze in allerlei variaties. Het gaat wel echt over blik, en niet over tonijnsla uit de koelkast natuurlijk.
Veel van wat je in een supermarkt gewoon ongekoeld in de rekken ziet staan, en zeker in conservenblikjes, kan je ongekoeld bewaren. Let wel : eenmaal open moet je het dan wel vaak onmiddellijk nuttigen, dus restjes bewaren is gevaarlijk. Boven de 5°C vermeerderen kiemen zich zeer snel, en dat haal je niet op een festival ook al is er drie dagen regen en wolken.
Om het smakelijk te houden, kan je ook crackers of zo kiezen ipv brood (omdat dat sneller uitdroogt).
wil je graag verse groenten, ga dan voor bv. komkommer (kan tegen een stootje) en niet voor tomaten (die snel gekwetst zijn en dan ook snel slecht worden). Idem voor fruit: appels zijn okee, maar geen aardbeien.
Pas op : ook dingen die ongekoeld in de supermarkt staan kunnen gevaarlijk zijn als ze niet koel bewaard worden. Meestal staat op de verpakking dan vermeld "na opening koel bewaren". Dat zie je bv. op producten op basis van fruit (fruitsap, jam...), op basis van zuivel (bv. fetakaas uit blik), met rauwe eieren (bv. mayonaise), margarine, ansjovisjes uit glazen pot....
Chocopasta, ketchup, mosterd kan dan wel weer prima. En ook dingen als "cake met eieren" omdat de eieren dan mee gebakken zijn. Dat vind ik trouwens ook zo superhandig, een cake meenemen, vult goed en blijft lang goed. En wil je iets hartigs, dan zijn droge worstjes ideaal, al kunnen ze bij erg warm weer wel gaan "zweten" en zijn dan niet zo smakelijk meer. Ben je wijnliefhebber, ga dan voor rode wijn (pas op : mag je vaak niet meenemen op de weide).
Dus : zeker niets uit de koelafdeling (koelkast), zeker niets dat je (voor en/of na opening) koel moet bewaren en geopende blikjes onmiddellijk opeten.
9 jaar geleden
Behalve dat brood nog wel redelijk te eten is na drie dagen (wat droog misschien, maar OK) en je natuurlijk mueslirepen e.d. mee kunt nemen (blijft nog langer goed, maar zou ik persoonlijk snel zat van worden) kun je alle conserven (zowel uit blik als pot) ongekoeld bewaren én is het al gaar. Als je geen gasbrandertje hebt of iets anders waar je op kunt koken of iets op kunt verwarmen: die dingen zijn heel goedkoop te vinden. Maar mocht je dat niet willen, dan kun je desnoods gewoon uit de potten en blikken eten. Het is allemaal al gaar, en al is ingeblikte groente of soep lekkerder als het warm is, je kunt het ook prima koud eten.

Ik zou dus conserven meenemen: blikken of potten witte bonen in tomatensaus, zeer goedkoop en vult goed, kant-en-klare ingeblikte maaltijden, soep, ingeblikte krieltjes samen met ingeblikte worteltjes, et cetera. Neem eventueel een mix van gevriesdroogde kruiden mee die je lekker vindt en een potje zout en peper zodat je voor extra smaak kunt zorgen, en je komt een heel eind. Een wat duurdere oplossing zijn die houdbare magnetronmaaltijden (dus niet die uit de koeling of het vriesvak). Struik bijvoorbeeld heeft er in elk geval een paar, dat zijn van die twee- of drievaksmaaltijden (of tenminste, die hadden ze een paar jaar geleden). Die zijn ook al gaar dus kun je ook koud eten. Ik zou zorgen voor een campingsetje of ander kookplaatje, ook omdat ik he-le-maal niet van koude dranken houd en anders echt m'n warme thee en koffie zou missen, maar er is dus ook genoeg te krijgen wat je niet per se hóeft te verwarmen.

Mocht je wél een gaspitje hebben, dan krijg je veel meer mogelijkheden want pasta, rijst en veel groente blijft prima een paar dagen goed. Eieren kunnen ook buiten de koelkast bewaard worden. Vlees zou ik trouwens niet meenemen, tenzij ingeblikt. Maar peulvruchten bevatten genoeg eiwitten en zeker gedroogd blijven ze erg lang goed.

Of je moet voor gemak gaan, dan kun je die pasta's en noodles enzo gebruiken waar je alleen nog maar heet water op hoeft te gieten. Bij de meeste soorten kan het trouwens ook met koud water, alleen moet je dan langer wachten voor het water goed is opgenomen. Maar als ruimte en gewicht niet zo'n issue is, zou ik gaan voor conserven. Die droge maaltijden met koud water zijn goed voor nood als je gaat backpacken, maar er zijn betere opties.

Nog een tip voor als je mueslirepen meeneemt: in veel van die dingen zit chocola tegenwoordig. Erg lekker, maar gaat echt smelten in je tent!