Brood met kaas uit de magnetron tot het een cracker wordt: hoe slecht is dit voor je?

Als kind heb ik ooit eens uitgevonden dat als je kaas op brood voor enkele minuten in de magnetron stopt, het een keiharde kaascracker wordt. Nog steeds eet ik dit wel eens maar toch vraag ik me af: hoe slecht is dit eigenlijk voor je?

Ik doel dan vooral op eventuele kankerverwekkende stoffen en of het vet extra verzadigd wordt ofzo ( weet niet precies hoe dit werkt). Ook heb ik het idee dat het vet juist uit de kaas loopt omdat er altijd een behoorlijke vettige "olieachtige"laag onder de cracker komt te liggen. Wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De straling doet niet zoveel met de voeding. Is nooit bewezen. Zolang de 'kracker' niet is aangebrand ofzo zal het allemaal wel loslopen ook.

Het beste antwoord

Het brood wordt simpelweg hard omdat al het water er uit verdampt.
Er druipt vet uit de kaas omdat de eiwitten het niet langer meer kunnen vasthouden.
Onverzadigede vetten blijven onverzadigd, zolang je er geen waterstof aan toevoegt.
Er kunnen smaakveranderingen optreden omdat de straling grote moleculen kan breken. Maar kankerverwekkend is de gebruikelijke bakerpraat van angsthazen.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks! Dit is precies wat ik wilde weten!