Is elke dag een volkoren afbakbroodje(pistolet o.i.d) net zo gezond als bijv 2 volkoren plakjes brood?

Maakt het qua voedingswaarde veel verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.1K

Antwoorden (3)

Een pistolet van 80 gram levert 239 kcal: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=1014#prodgramsanchor
Volkorenbrood levert per plakje 74 kcal (148 dus voor 2): http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=652#prodgramsanchor

Als jij je 2 volkorenboterhammen gaat vervangen door een afbakpistolet, dan krijg je bijna het dubbele aantal kcal binnen. Overige voedingswaardes kun je zelf kijken op de genoemde sites hierboven.

Als het voor jou nodig is om aan te komen, dan is het een goede keuze, want je krijgt zo meer kcal binnen.
Als je graag wilt afvallen of op gewicht blijven, kun je denk ik beter je volkorenboterhammen blijven eten (natuurlijk wel afhankelijk van wat je verder op een dag eet, 1 maaltijd bepaald niet of je aankomt of afvalt, het gaat om het totaalplaatje)

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb ze toch nog even voor je naast elkaar gezet, hier kun je alle voedingswaardes makkelijker vergelijken. Brood is dus 60 gram (de 2 boterhammen) en de pistolet is 80 gram (1 afbakbroodje)

Toegevoegd na 13 minuten:
Pistolet heeft dus naast meer kcal iets meer eiwitten, koolhydraten en vetten (logisch omdat de portie ook iets groter is), maar levert minder vezels en vitamines en mineralen.
Plaatje bij antwoord
Ritsuka
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Volgens mij vergelijk je nu met een wit pistoletje. De vraag ging over een volkorenpistoletje.
Ritsuka
10 jaar geleden
klopt, op die site staat alleen normaal pistoletje
In principe maakt het niet uit of volkorenbrood nu in de vorm van een pistolet of in de vorm van een boterham gegeten wordt. Gemiddeld genomen zijn de voedingswaarden gelijk, al kan er per bakker of fabrikant wel verschil zijn.

Je moet natuurlijk wel wegen. Een pistolet van 80 gram heeft dan ongeveer dezelfde voedingswaarde als 80 gram aan volkorenboterhammen.
bamibal
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar 80 gram aan boterham is 2,5 boterham
Volgens de diëtiste is een pistolet [broodje] even veel als 3.boterhammen.
Het kan dus niet even gezond zijn, want het is dus niet hetzelfde.

Antwoord

In een broodje [pistolet] zit dezelfde hoeveelheid als in 3.boterhammen.
Een broodje [pistolet] is derhalve niet net zo gezond als 2.boterhammen [plakjes brood].

Toegevoegd na 1 minuut:
Qua voedingswaarde is een broodje 33% verschil / meer.