ik heb nog kaas in de koelkast liggen met vervaldatum 6 februari 2014,zou ik daar nog van kunnen eten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.7K

Antwoorden (3)

Als er geen schimmel te bespeuren is kun je het zeker nog eten.

Hoe lang u iets kunt bewaren, ziet u aan de houdbaarheidsdatum. Wel even opletten, want er zijn twee data. De ene moet u heel serieus nemen en de andere met een korreltje zout. Op zeer kort houdbare producten zoals vlees, vis, voorgesneden groenten en koelverse maaltijden staat een ‘te gebruiken tot’ (TGT) datum. Dit is de uiterste datum waarop u het product nog mag eten. Een dag later moet u het echt weggooien.

Minder nauw komt het met de ‘tenminste houdbaar tot’ (THT) datum. Dit staat op producten die minder bederfelijk zijn, zoals blikken, potten, pakken en diepvriesproducten, maar ook op de wat meer bederfelijke producten als zuivel, eieren. De minder bederfelijke producten kunt u soms tot ver over de THT-datum nog eten, al kan de kwaliteit of smaak iets achteruit zijn gegaan. Een zak chips is een maand na de THT-datum nog wel eetbaar, maar wel wat minder knapperig. Anders zit het bij zuivel en eieren. Daarmee moet u met de datum iets meer oppassen.

Er zit één addertje onder het gras bij de houdbaarheidsdatum. Na openen geldt deze niet meer! Meestal staat er ook op een verpakking: ‘na openen beperkt houdbaar’. Maakt u bijvoorbeeld een pot open, en wilt u een restje bewaren, dan moet dat in de koelkast en kan dat niet tot de THT-datum die erop staat.\
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk. Kaas kan je nog heel lang eten, die datum is iets voor wetgeving en supermarkten en zo. Als de kaas niet helemaal blauw is uitgeslagen kan je het geheel opeten, ook als het er een beetje droog uitziet. Het beste is kaas uit de verpakking te halen en in een kaasdoosje of een plastic/ papieren zakje te bewaren, beetje ventilatie is belangrijk. Scharrel eens een oude kaasstolp op!
Oude kaas kan je makkelijk een maand bewaren, belegen iets korter en jonge kaas moet binnen redelijke tijd op omdat die iets eerder verdroogt. Dat alles geldt voor plakjes. Zit er schimmel op, dan kan je het niet meer eten.
Een stuk kaas blijft lang goed en omdat de schimmel uitsluitend aan de buitenkant zit ( en familie is van de penicilline) kan je het gewoon afsnijden.
Ik heb vaak hele kaasjes uit Italië. Die maak ik schoon met een doek met een beetje azijn, dan olijfolie inwrijven, gaat ie weer een maandje mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je wat ze bij kaaswinkels/supermarkten doen met een (halve) kaas waar schimmel op zit? Dit snijden ze eraf als de winkel nog niet open is. Zodat jij als klant het niet ziet.

Als iets over datum is betekend dit niet dat je het niet meer kan eten. Ook niet bij een TGT datum. Je bent een mens, een mens heeft zintuigen en die zijn er niet voor niets. Om ons te beschermen. Tegen bijvoorbeeld voedselvergiftiging.

Kijken (ziet het er nog goed uit?)
Ruiken (Ruikt het nog goed?)
Proeven (Smaakt het nog goed?)

Als je 1 van deze 3 met nee beantwoord, kan je het beste het product wegdoen.
Maar zij alle 3 de punten met ja te beantwoorden kan je het rustig eten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Soms is het ook wel eens goed om als laatste optie ook even te luisteren; als het borrelt, pruttelt of bruist, dan zou ik er gelijk de fik in zetten! :P