Hoe verwarm/ bak je thuis het lekkerste een pita-broodje?

In de oven of in de broodrooster? Graag tips, want de mijne zijn altijd wat te hard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
114.5K

Het beste antwoord

Ik bak ze in het broodrooster. Ik zet de kraan open en haal ze even snel onder de waterstraal door, zodat ze goed vochtig zijn. Niet echt erg nat hoor. Laat ze zo ca. 4 min. bakken of wanneer ik ze goed vindt. Voel even of ze droog zijn,eigenlijk. Dan doe ik ze in alufolie en doe die dicht, bak dan de volgende 2. Er kunnen maar 2 in mijn toaster. Zo zet ik ze in alufolie op tafel, de pan met shoarma- of gyrosvlees in het midden, een schaal met fijn gesneden icebergsla of rauwe andijvie, plakjes komkommer, partjes tomaat, ringetjes rode ui. Rasp wat komkommer, dep het droog en roer dit door de knoflooksaus met wat fijngehakte munt (tzatziki) als ik gyros heb of neem gewoon knoflookaus,shoarmasaus.zoete chilisaus. Dan neemt men waar men zin in heeft en de broodjes zijn altijd goed en blijven lekker warm, als je de alufolie steeds weer sluit. Ze worden zo ook niet hard en scheuren niet .
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

wij doen het altijd in de oven
maar niet te lang er in laten leggen en de oven voor verwarmen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch in de oven is mij ervaring. Wel van te voren nat maken en de oven niet te warm. (liever een paar minuten langer op 160 gr dan korter op 180 gr)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij doen ze in de broodrooster ,ik maak ze een beetje vochtig met koudwater en dan een paar minuutjes in het rooster.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van tevoren de broodjes besprenkelen met wat waterdruppels. In de oven, niet te heet, af en toe even omkeren. Tenslotte uit de oven en de broodjes even afkloppen op bijv. een (snij)plank op het aanrecht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan ze in de oven in aluminiumfolie doen. dan blijven ze zacht net als bij de shoarmaboer. en anders nat maken en in een voorverwarmde oven een paar minuutjes. als ze steeds te hard zijn doe je ze of toch nog te lang of de temperatuur te hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bak ze in het broodrooster. Is een ouderwetse met een teruglopende draai(=tijd)knop. Na ca. 5 minuten zijn ze klaar en niet te hard. Vijf minuten is misschien een beetje lang, maar aan dit ding kan je de temperatuur niet regelen en die is nogal laag.
14 jaar geleden
Pitabroodjes zijn platte broodjes met een gladde zachte korst. Het broodje wordt gebruikt om te vullen met verschillende ingrediënten, waaronder voornamelijk fijngesneden vlees zoals shoarma. Daarom worden de broodjes ook shoarmabroodjes genoemd.

Het broodje is lang geleden “uitgevonden” door de Bedoeïenen, Arabische woestijnbewoners uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Zij bakten de broodjes door graanpoeder met water tot balletjes te kneden en te bakken in open vuur. Het volk bewaarde melk in huiden, die zuur werd als yoghurt. Hieruit is het gebruik van de broodjes in combinatie met yoghurt ontstaan, wat in veel landen nog steeds zo gebruikt wordt. Het platte brood is een van de oudste soorten brood.

Een pitabroodje wordt op een speciale manier gebakken. Tijdens het bakken vormt zich een bel stoom in het broodje. De bel zakt in elkaar, maar veroorzaakt wel een holte in het broodje. Daarom is het eenvoudig het broodje overlangs te snijden. Het broodje kan makkelijk opengevouwen worden en als een soort zakje met verschillende warme of koude vullingen volgestopt worden.

Pitabroodjes vind je bij het afbakbrood in de supermarkt. Tegenwoordig zijn er verschillende soorten. Naast de roomkleurige standaard pitabroodjes zijn er ook hele grote of volkoren broodjes. Je kunt ze thuis afbakken, of grillen, of even in de broodrooster roosteren. De broodjes zijn in plastic folie nog enkele dagen houdbaar in de koelkast. In de diepvries zijn ze een paar weken houdbaar. Je kunt ook zelf pitabroodjes bakken van bloem, bakkersgist, olijfolie, water en zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de broodjes vroeger altijd in het broodrooster verwarmt en ben later op de oven over gestapt, omdat mijn vriend zei dat ze dan lekkerder zouden worden.

Mijn ervaring is dat het qua smaak of hardheid helemaal niets uit maakt. Je krijgt ze harder of zachter door ze langer of korter in de oven/ het broodrooster te verwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een broodrooster met "bagel" stand en daar zet ik hem altijd op. Dan roostert hij maar aan één kant van het broodje zodat het niet volledig keihard en uitgedroogd wordt.
In de oven of de magnetron heb ik geen ervaring mee, maar dat laatste lijkt me geen goed idee. Zal wel een slap broodje worden dan denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt het antwoord op uw vraag, steek voorzichtig een vork in de zijkant van de pita, en doe het gas aan en houd deze boven de vlam tot deze bruin van kleur is.
Hij gaat dan wel niet bol staan maar door de hitte van de pita is hij wel los.
Hij doet het bij mij prima.