Vlees of vis?

De cijfers zijn helder. Nederlanders zijn verzot op vlees en eten maar mondjesmaat vis. Dit terwijl bijvoorbeeld het leeuwendeel van relevante gezondheidsonderzoeken er geen misverstand over laat bestaan dat het consumeren van vis door de bank genomen beter aansluit op de noden van ons lichaam dan van hetzelfde van vlees.

Sterker nog. Half Nederland slikt nota bene visolie bij maar blijft toch trouw aan haar dagelijks stukje varken, koe of kip.

Heeft deze schijnbare onbalans qua dierlijke consumptie wellicht te maken met een stuk gemakszucht (hoewel er toch voldoende aanbod van kant-en-klare visjes is)? Heeft zij iets van doen met geïnternaliseerde onzin als zou vis stinken of hangt het hier weer eens op dat zo moeilijk definieerbare begrip "smaak"?

Hoe het ook zij, waar gaat uw voorkeur naar uit: vlees of vis?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben een visliefhebber. Ook omdat vis gezonde vetten bevat, maar ook omdat het heerlijk smaakt. Ik denk dat de onbalans ook met gewoonte heeft te maken. Vroeger werd er bijna dagelijks vlees gegeten en maar 1 x per week vis. Nog steeds vinden heel veel Nederlanders een maaltijd niet compleet als er geen vlees in zit en denkt men dat geen vlees eten heel ongezond is. Het is ook makkelijker om maaltijden evenwichtig samen te stellen als er vlees in zit. Bij vleesloze maaltijden moet je er goed om denken dat je toch voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. Zeker als je (bijna) nooit vlees eet. Te vaak vis schijn ook niet goed te zijn. Het advies blijft: Eet gevarieerd. Dit kan heel goed door een paar keer per week vlees te eten en een paar keer per week vis. Het één sluit het ander niet uit, maar vult elkaar aan.

Voor mij allebei. Zowel vlees als vis, we eten het ongever evenveel en het is allemaal lekker

Vlees en Vis (allebei vers, maar met een lichte vleesvoorkeur) Ik probeer iedere dag te wisselen. Maar ik merk wel dat als ik vlees heb gegeten veel langer een 'vol' gevoel heb dan bij eenzelfde hoeveelheid (grammen) vis. Vlees maak iets agressiever klaar, vis wat milder en verfijnder.

Vlees, omdat ik dat lekkerder vind. Daarnaast kun je naar mijn idee beter vlees eten dan vis. De zee wordt langzaam leeg gevist, terwijl er meer varkens kippen en koeien zijn in de wereld dan ooit tevoren.

Absoluut vlees, ik vind vis simpelweg niet lekker. Het is overigens niet dat ik het niet geprobeerd heb. Heb een paar jaar in een restaurant gewerkt waar ik regelmatig vis moest proeven van de kok. Persoonlijk vind ik de smaak en de structuur niet lekker. Ik vind het wel jammer dat ik niet lust, want het is inderdaad erg goed voor je, en probeer daarom steeds toch een beetje te eten dat ik er aan wen en het uiteindelijk wel lekker ga vinden.

Ik ga eigenlijk vrijwel altijd voor vlees moet ik toegeven. Hoewel ook weet dat vis inderdaad gezond is. Het is denk ik een kwestie van er ook niet aan gewend zijn, hoeveel mensen zijn er opgegroeid met het eten van vis? Ik niet in elk geval, en door die gewenning is het lastig om dat weer af te leren. Voor mij in elk geval..

Voor mezelf: geen van beide, ik ben vegetariër. Ik weet wel dat bijvoorbeeld mijn moeder het (inmiddels niet meer juiste) idee heeft dat vis 'moeilijk' zou zijn, met het ontschubben en ontgraten e.d. En zelfs als een vis al is schoongemaakt door de visboer, weet ze niet goed wat ze ermee aanmoet, tenzij het zo'n vreselijk blok witvis uit de vriezer is. Misschien is er nu gewoon een (babyboom) generatie die niet (meer) goed weet hoe vis klaar te maken? Volgens mij wisten vorige generaties dat wel en aten ze ook meer vis (soms ook uit armoede, het was goedkoper dan vlees), en de jongere generatie eet volgens mij ook weer meer vis (maar dan juist de duurdere/hippere soorten, zoals zalm, tonijn, forel en 'modevissen' als tilapia, of wat dan ook tegenwoordig de hipperestaurantvissoort is.

Voorkeur gaat uit naar vlees. Maar 2x per week een visje is heerlijk!

Vlees noch vis.

Weinig vlees en af en toe vis.

ik eet geen vlees maar wel vis

Allebeide maar ik eet over het algemeen meer vlees. Ben er dol op.

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar vis: van vlees eet ik eigenlijk alleen kip (officieel geen vlees, zegt de slager ...) en af en toe rundvlees, en echt heel zelden varkensvlees. Maar ja, vis is gewoon te duur om elke dag te eten. 'k Zou het wel weten anders: zalm, kabeljauw, inktvis, haai, paling, snoek, schol, schelvis, jemig, ik moet maar snel gaan koken: ik krijg trek!!!

Beiden vlees en vis. Ik vindt het belangrijk (ook lekker) om twee keer per week vis te eten. 1 keer vette, meestal zalm gebakken of in de oven. Soms gerookte op een stokbroodje als lunch. En 1 keer magere. Pangasiusfilet kweekvis uit de vriezer. 6 filets in een zak van AH 350 gr. Pak naar behoefte. Een heerlijke stevige vis, vol van smaak. Ook in de oven of braadpan met anti aanbak Het voordeel van kweekvis is geen quik of andere schadelijke stoffen uit de zee.

Ik ben geen grote vleeseter meer, weet niet waarom. Het heeft in ieder geval niets te maken met diverse campagnes die gevoerd worden. Regelmatig vis, ja dat wel. Soms kabeljauw of kibbeling. Maar ook garnalen, paling en zalm gaan er wel in.

Sinds een maand of 3 let ik consequent beter op mijn voeding. Dit betekent minder vlees en meer vis. Gehakt is eigenlijk zoveel mogelijk verbannen, wat daar allemaal inzit is een raadsel... Als het dan toch vlees is dan is het ongeveer 1x per week kip en 1x per week een lap varkens- of rundvlees. Verder 2x per week vis, meestal zalm, tonijn of kabeljauw. de rest eigenlijk zonder vlees. na een paar weken merk je echt een verschil en beleef je weinig genot meer van altijd dat vlees overal bij. vooral als je op een iets later tijdstip eet zit je niet uren later nog met zo'n opgezwollen gevoel van die eiwitten in die lappen vlees.

Vlees

zeker vlees, en af en toe een harinkje geen kibbeling of vis sticks gadver

Vlees of Vis: Bij de reclame campagne zoals deze wordt gevoerd wordt duidelijk dat meer dan 2X vis in de week de gezondheid kan schaden. In vis zitten nogal wat stoffen die daar niet in thuis horen. Vandaar dat het volk toch nog meer vlees eet dan vis. Goed gebakken vis uit de noordzee is heerlijk. Rob,

Bronnen:
Rob.

Vis.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100