Ik eet 4 omega-3 eieren per dag, is dit mogelijk schadelijk voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Elke dag? Waarom zo veel?
Zit hoog cholestrol in de familie?
Z512099
10 jaar geleden
4 eieren per dag is waanzinnig veel, is vragen voor cholesterol problemen.

Het beste antwoord

Het hangt ervan af wat er allemaal in zit, normaal gezien word aangenomen dat je niet elke dag een ei eet vanwege de cholesterol. Als je van nature een lage cholesterol hebt kan je dat gerust dagelijks doen.
De benaming omega 3 eieren is misleidend. Ze maken omega 3 eieren door lijnzaadolie een de eieren toe te voegen, waardoor de verzadigde vetten per 100 gram (lichtjes) daalt en de omega 3 vetzuren (lichtjes) stijgt. Dus per honderd gram lijkt het gezonder, maar dit geeft en vertekend beeld! Want lijnzaadolie weegt ook, dus je hebt meer binnen. Dus wat je bereikt door de toevoeging van lijnzaadolie is dat de verzadigde vetten per 100 gram daalt omdat je door de lijnolie meer gewicht hebt om het door te delen (en omdat lijnzaadolie per 100 gram zoveel minder verzadigde vetzuren bevat, die moeten ook bij het totaal geteld worden, maar omdat het zoveel minder is leidt het tot een daling van de totale onverzadigde vetzuren per 100 gram). Aangezien lijnolie veel meer omega 3 vetzuren bevat per 100 gram leidt dit tot een stijging van het totaal aantal omega 3 vetzuren per 100 gram.
Dus door een slimme marketingtruuk lijkt het een gezonder ei, maar eigenlijk is het een ei met nog eens vetzuurrijke olie. Een beetje misleidend dus.
Nu, een gezondheidsrisico houdt zo een omega 3 ei niet in, maar 4 per dag lijkt wel heel veel. Bij teveel omega 3 kan je een groter risico hebben op bloedingen.

Conclusie: het is niet omdat er omega 3 staat bij omega 3 eieren dat je er meer van mag eten dan gewone eieren. Ik zou minderen naar 1 of toch opbouwen tot daar toe. Eventueel kan je vragen aan je huisarts (via mail, een consultatie is daar waarschijnlijk niet voor nodig) hoeveel hij je aanraadt om maximaal per dag te eten.

PS: eieren zijn niet ongezond, maar teveel is ongezond, zoals bij de meeste dingen wel zo is. Ik ben hier dus niet om eieren of omega 3 eieren af te kraken, maar om erop te wijzen dat je als consument de kleine letters eens moet lezen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Cholesterol en eieren zijn een hardnekkige fabel.
Waar die cholesterolmythe vandaan komt is me niet duidelijk.
Wel is duidelijk dat eieren geen invloed hebben op het cholesterol gehalte, zelfs niet bij verschillende eieren per dag. Hoe het met cholesterol en vier eieren zit, weet ik niet. Doe je dit in het kader van een Atkins of ander LowCarb dieet, dan zal het tijdelijk zijn en geen kwaad kunnen. Levenslang eten van 4 eieren per dag lijkt me ook niet echt goed, alhoewel ik dat niet kan objectiveren. De Columbus Omega eieren zijn goede eieren in elk geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Een mythe, inderdaad. Plus.
Hallo Tuzzz,

Nouw zo slecht is het niet maar ik zal dr maar 3 nemen. elkedag !
Ik zit zelf op karate en wij gaan altijd op woensdag en vrijdag als avond eieren eten.
Waarom om dat het helpt met Concentratie.

Dus nee het is niet schadelijk voor je gezondheid maar meer dan 3 zal ik dr niet nemen wand dan zit je inderdaad met je gezondheid.
En als tip geef ik je mee : Zorg er voor dat je bijvoorbeeld Smorgens 1 neemt en smiddags een en savonds een.
zo heb je het goevoel
dat je toch wat lekkers hebt gehad en een beetje vol bent..

Groetjes Sensei Kimberley
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker, mogelijk, schadelijk voor je.

Vanwege de vele, nuttige ingredienten van een ei kun je dit beschouwen als een soort super food.

Daarom is het goed om een juiste balans te vinden in het nuttigen ervan.
En is het afhankelijk van andere factoren of het gebruik nuttig/schadelijk is.

Het hangt niet alleen af van de omega-3 eieren maar ook van ander voedsel en jouw fysieke staat.