Wat doet LIDL met de melk?

Ik kom regelmatig bij de Lidl en andere supermarkten en het valt me op dat de verse melk bij de Lidl vaak tot 2x zolang houdbaar is. Wat doen ze er mee? bestralen? microfiltreren? pasteuriseren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat er minder voedingsstoffen inzitten... Hoe minder voedingsstoffen, hoe langer iets mee gaat. Tevens zou 't zo kunnen zijn dat in Duitsland (waar de melk misschien vandaan komt) de houdbaarheidsstempeleisen wat lager zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou MMM, hier sla je de plank mis. De melk wordt in Dld dmv een ander verwarmingsprocess langer houdbaar gemaakt; ik dacht iets van 5 sec. op 104 graden verhitten of de melk met hete lucht doorblazen. In Nederland gebeurt dit met sterk UV-licht (en smaakt daardoor niet zo snel naar 'houdbare melk').

Het beste antwoord

Kort extra verhitten (D) of doorlichten met UV-licht (NL).
De melk wordt in Dld dmv een ander verwarmingsprocess langer houdbaar gemaakt; ik dacht iets van 5 sec. op 104 graden verhitten of de melk met hete lucht doorblazen. In Nederland gebeurt dit met sterk UV-licht (en smaakt daardoor niet zo snel naar 'houdbare melk').

Hier staat het eea uitgelegd:
http://de.wikipedia.org/wiki/ESL-Milch

ESL-melk verdringt steeds meer de normale verse melk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De melk in Nederland is in ieder geval gepasteuriseert.
Pasteuriseren is het verhitten van de melk tot c.a. 70 graden met het doel alle ziekteverwekkende bacterien te doden.
Je kan ook steriliseren. Het verhitten van de melk tot 120 graden met het doel alle bacterien te doden.
Daardoor is de melk veel langer houdbaar. Of dit op je vraag van toepassing is kan je eenvoudig controleren.
Er staat op het pak of fles hoe de melk behandeld is.
Gesteriliseerde melk krijgt wel een ander smaakje.