Welk merk roggebrood is het gezondst?

Ik eet veel volkoren brood dus wil als afwisseling wat anders proberen. Ik ben opzoek naar brood wat fructose/lactose vrij is (dus niet teveel suiker bevat). En liefst zo min mogelijk gluten en fytinezuur.

Dus gewoon zo gezond mogelijk! :D Het moet wel gewoon in de supermarkt gehaald kunnen worden niet al te duur.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Volgens mij is elk merk haast hetzelfde.
Amadea
10 jaar geleden
Ik vind het Fries donker roggebrood het lekkerst. Maar heb geen idee of dat nou gezonder is dan de andere (lichtere) soorten...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Brood bevat enorm veel suikers doordat het zetmeel bevat. Wit brood is bijna 100% zetmeel = suiker. Dit is ook de reden om vol koren te eten. Vol koren is echter een verkeerd woord omdat koren een verzamelnaam van verschillende graansoorten zijn. Brood wordt gebakken met tarwemeel. Hoe meer zemelen het bevat, hoe minder kalorieen.

Antwoorden (2)

ik weet bijna zeker dat alle soorten roggebroden hetzelfde
zijn. een goedkope is euroshopper/ahbasic van albert heijn
0.35 cent per pakje

zo weinig mogelijk gluten is moeilijk want dat zit sowieso veel in
roggebrood
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien de vraag nog eens goed lezen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In rogge zit amper gluten, dit zit in tarwe, en dan nog de buitenlandse.
Geen enkel roggebrood is hetzelfde. Als je brood maakt met enkel rogge heb je zwaar, klein en bijna onverteerbaar brood. Een bakker gebruikt steeds tarwemeel om de gluten die het bevat en voegt een hoeveelheid rogge toe. Als je een klein brood met redelijk gewicht ontvangt zit er meestal veel rogge in. Let op echter op je maag, want het verteert slecht.
Let er voor op dat er maar uitsluitend brood kan gemaakt worden van tarwe en spelt. Al dat ander granenbrood is meestal misleiding en bevat geen granen maar allerlei zaden en pitten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom bang van gluten? Dit zijn de eiwitten. Het meel zelf is zetmeel en zeer calorierijk.