Is vlees van fastfoodketen (zoals KFC en McDonald) in Islamitische landen halal?

Hallo,
Gezien hier veel moslims aandacht besteden aan halal-waardigheid van vlees. Vraag ik me af of ze in islamitische landen wel halal-vlees verkopen in fastfoodketen of dat het op dezelfde manier geslacht wordt als alle andere vlees (wat ook naar fastfoodketen naar bijv. Nederland gaat).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.4K

Antwoorden (5)

Nee, het zijn Amerikaanse ketens en er wordt dus ook Amerikaans eten geserveerd. In de streng gelovige gebieden zal je dan ook nooit zo'n fastfoodketen zorgen, en op plaatsen waar ze wel zijn (zoals een toeristische stad) zal je nooit de hoofddoekjes en baardjes binnen zien lopen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was een keer op vakantie naar Turkije, en daar bij de Burger King hadden ze wel helal vlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, het eten in KFC en McD en Burger King is 100% halal in landen als Indonesie, Maleisie, enz . Anders zouden ze weinig klandizie hebben.
Vooral in Maleisie zie je veel vrouwen in nikab (toeristen uit Saoedi Arabie) voorzichtig frietjes naar haar mond brengen onder hun gezichtsbedekking. De eerste keer dat je t ziet erg grappig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja zowel de Mac in Marrokko en saudi-Arabië geeft aan dat het halal is!
Gecontroleerd door meerdere instellingen.

Saudi site
McDonald’s Arabia has noted the concerns of some individuals who questioned the ingredients in our mayonnaise based on false rumours circulating about this product in McDonald’s South African operations. These allegations were raised and completely refuted more than three years ago, but are being revived by interested parties who are misinformed about our Halal certification status. We can assure our customers that there are no traces of animal fat in McDonald’s Arabia fries or oil, and egg is the only animal ingredient ever used in our mayonnaise.

We would like to take this opportunity to confirm that our operations in South Africa have the full backing of the Muslim Judicial Council Halal Trust and we have received all relevant documents to support this. They can be found here: http://www.mjc.org.za/index.php?option=com_content&view=article&id=479:mcdonalds-responds-to-hoax-message&catid=15:press-releases&Itemid=13

McDonald’s would like to reassure our customers that all products served in every restaurant in the Middle East are Halal, inspected and approved by local authorities and Halal officers at the countries of export and customs officials at the port of entry. Our products have the Halal mark and are certified Halal by local authorities and we proudly and clearly publish all of our Halal certificates on this website for all our customers to see.

McDonald’s Arabia would like to highlight that all restaurants in the region are locally owned and locally operated and we are committed to providing our customers with the highest quality food, adhering to and exceeding all government safety and sourcing standards in every step of the preparation of our food products.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.mcdonalds.ma/nos-viandes-sont-certifiees-halal-0
Ja, inderdaad, in veel islamitische landen serveren ze alleen en uitsluitend Halal vlees. Het zou waarschijnlijk ook niet eens toegestaan zijn vanwege politieke druk van de regeringen in islamitische landen om Mac's of KFC's te openen die geen Halal serveren.

Dat geldt trouwens ook voor McDonalds en KFC in Israël. Daar serveren ze alle producten met het keurmerk Kosher, zie hier:
http://www.mcdonalds.co.il/About_McDonalds
Met name voor Israël is het gevolg dat veel van de broodjes en producten die wij kennen een geheel aangepaste receptuur kennen om aan de Kosher voorwaarden te voldoen. Zo kan je nooit b.v. kaas in een broodje hebben waar ook vlees in zit. Ook moeten het brood en de sauzen geheel melkvrij zijn.

In je nadere uitleg vraag je ook of ze in Nederland ook Halal serveren, maar dat is dus niet het geval. Zie hier:
http://m.mcdonalds.nl/meerweten/kwaliteit-voeding/waarom-heeft-mcdonald-s-geen-halal-producten-in-haar-assortiment/1
http://www.kfc.nl/content/faq#2-1a
In USA en een paar Europese landen heeft Mac ooit Halal kipproducten geserveerd (McNuggets, enz) maar volgens mij zijn ze hiermee gestopt, want er was niet voldoende vraag hiernaar. Dat geldt ook voor KFC, ze hadden het vroeger, maar nu niet meer.

Wat McDonalds en KFC eigenlijk zeggen, is dat ze geen producten serveren met een Halal-keurmerk, maar de realiteit is dat met name kippenvlees, in veel gevallen afkomstig is van kippen die volgens het islamitische ritus zijn geslacht. Dat dit vlees het keurmerk niet draagt is iets anders, maar voor de slachterijen die zowel vlees met als zonder Halal keurmerk leveren, is het logistiek gezien handiger om alles Halal te slachten, en dan achteraf het keurmerk te plakken alleen op de dozen die naar klanten gaan die de eis stellen.

In de praktijk gaat het slachten precies op dezelfde manier, want in tegenstelling tot wat veel mensen denken "Halal-kippen" worden wel degelijk verdoofd vóór het slachten, doorgaans met een elektrische shock. De slagers die ze slachten doen het wel conform de islamitische regels, en dat is al het verschil.

Voor rundvlees is dat anders, zoals bekend, want het dier mag niet verdoofd worden vóór het slachten.