bij het bruisvitamine zit hoeveelheden vitamine maar wat is meer : ug of umg of mg ?

En graag op volgorde van meer naar minder.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
12.5K

Antwoorden (3)

Mg is meer, 1000 ug is 1 mg. De term umg kan ik zo snel niet vinden.
Voor volledige lijst zie bron.

Toegevoegd na 22 minuten:
Zeer goede toevoeging van Cryofiel in reacties.

"Eigenlijk is het µg, geen ug. µg staat voor microgram, een miljoenste gram.

Ik vermoed dat umg staat voor het officieel niet bestaande µmg: micromilligram. Dat is een miljoenste milligram. Officieel heet dat een nanogram, ng.

Dan zou de volgorde dus zijn umg (minste), ug, mg (meeste)."
Ritsuka
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Eigenlijk is het µg, geen ug. µg staat voor microgram, een miljoenste gram. Ik vermoed dat umg staat voor het officieel niet bestaande µmg: micromilligram. Dat is een miljoenste milligram. Officieel heet dat een nanogram, ng. Dan zou de volgorde dus zijn umg (minste), ug, mg (meeste).
Ritsuka
10 jaar geleden
Ah, bedankt voor de toevoeging. Ik wist zo snel niet meer hoe je dat speciale teken maakte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Redenatie van Cryo klinkt zeer logisch, maar klopt helaas niet. umg = ug = µg , het zijn dus allemaal versies van de microgram, waarbij de enige "echte" is µg, met de Griekse µ (mu)
"ug" wordt relatief vaak gebruikt wanneer door welke reden dan ook de Griekse µ niet getypt kan worden.
Een andere variant van de microgram is mcg, deze vind je ook vaak in medicijnen. Check ff mijn antwoord By the way, je krijgt de µ (mu) met AltGr + m
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je correctie. Ik ken alleen de officiële voorvoegsels, en heb dus altijd moeite met mcg en umg. Overigens hangt het van je taal- of toetsenbordinstelling af of je mat AltGr+m een µ krijgt. Ik maak de µ door de Alt ingedrukt te houden terwijl ik op het numeriekte gedeelte van het toetsenbord (rechts, dus niet bovenaan) 230 intyp. Daarna de Alt loslaten en er staat een µ.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo
Inderdaad, de indeling van je toetsenbord bepaalt wat voor symbool je krijgt. In NL hebben bijna alle toetsenbord de US-indeling, en dan is het met AltGr + m altijd een µ wat op je scherm verschijnt. Ook een hele handige: AltGr + Shift + ; geeft je ° (het tekentje voor 'graad')
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb ook de US-indeling, maar AltGr+m doet niets, en AltGr+: doet ook niets. Ik maak de ° met Alt-248.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Da's raar...!
Gelukkig werkt het wel bij mij, want de combinaties met cijfers onthoud ik nooooooit.
mg betekent milligram, een duizendste deel van een gram.
µg betekent microgram, een miljoenste deel van een gram. Je schrijft het dus niet met een u, maar met de Griekse letter µ, maar omdat we die niet makkelijk op ons toetsenbord hebben zitten, typen mensen het soms als u. Mcg is een andere benaming voor µg.
Met µmg ben ik zelf niet bekend, maar op sommige websites zeggen ze dat dit een schrijfwijze is van micromilligram. Micromilligram lijkt een oude benaming voor nanogram te zijn (ik kom het vooral tegen bij wetenschappelijke publicaties uit begin 20e eeuw, tot ongeveer de jaren 80). Nanogram zelf wordt afgekort als ng, en is een miljardste gram.

Ervan uitgaande dat µmg inderdaad een nanogram is, is de grootte dus zo:
1 mg
1 µg
1 µmg

1 gram = 1000mg,
1 mg = 1000µg,
1 µg = 1000µmg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helaas Fynnya!
umg is hetzelfde als ug en hetzelfde als µg, dus een microgram. µmg bestaat niet. Overigens, umg ook niet, en met "het bestaat niet" bedoel ik uiteraard dat het geen internationaal erkende afkorting is. Buitengewoon verwarrend, ik weet het!
Check ff mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Gabi,
Dankjewel voor je reactie :)
Heb je daar toevallig een betrouwbare bron voor?
Niet dat ik je niet wil geloven hoor, je zou best gelijk kunnen hebben, zoals ik al aangaf ben ik zelf niet bekend met µmg, en baseer ik het stuk over µmg alleen op wat ik zo snel op internet kon vinden. En dat waren niet echt duidelijke/betrouwbare bronnen, maar die kan ik voor wat jij zegt ook zo snel niet vinden, dus ik vroeg me af of jij die toevallig wel kent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow, nu vraag je nog wat...
Dát is niet mijn sterkste punt, bronnen aandragen bij dit soort dingen, ik baseer me heel erg op ervaring en praktijk.
Sowieso weet ik zeer zeker dat de "u" op de plaats van de Griekse 'mu' wordt gebruikt (sorry ik typ nu op de tablet en weet niet niet hoe ik deze moet typen)
Daarnaast heb ik met name in medische context wel eens "umg", "mcg" en andere afwijkende akortingen zien gebruiken, die allemaal refereren naar microgram, waarschijnlijk vanwege de onmogelijkheid om de mu te typen. Eigenlijk wat ik nu meemaak!
En dan is het nu voor mij des te duidelijker dat de vraag van de VS verwijst naar microgrammen, omdat geen enkele vitamine is die gedoseerd wordt in nanogrammen. Dat is gewoon te weinig voor een merkbaar effect.
Overigens, voor nanogram heb je het probleem van de Griekse mu niet meer, dus is er geen reden waarom je niet "ng" zou gebruiken.
Ik heb wel op de Engelse wikipedia (voor zo ver betrouwbaar... maar toch betrouwbaarder dan de NL) wel iets hierover gevonden, kijk maar de link bij mijn antwoord. Niet een eenduidige verklaring voor "umg", maar wel voor andere afwijkende afkortingen voor gewichtseenheden.
2 van deze afkortingen die je noemt worden niet erkend binnen de normale wetenschappelijk nomenclatuur, en eigenlijk bestaan ze niet, hoewel ik weet dat ze relatief vaak gebruikt worden, vooral bij medicijnen.
Dat komt doordat men vaak niet weet hoe je de Griekse letter "µ" (mu) moet typen, of omdat het typografisch gezien niet kan, en dan gaat men een "u" gebruiken.
De Griekse µ wordt in het SI (International System of Units) telkens gebruikt als afkorting voor het miljoenste deel.

De juiste namen van de eenheden in de juiste volgorde van meer gewicht naar minder is als volgt:
- mg is een bestaande en bekende eenheid: "milligram", en het staat gelijk aan een duizendste van een gram. Voor je oordeelvorming, 1 mg is ongeveer het gewicht van één korrel fijn zand. Erg weinig, dus!
- ug is niet helemaal correct, maar wel goed herkenbaar. In feite is dit "µg", oftewel "microgram", en dat is 1 miljoenste van een gram, oftewel een duizendste van een milligram. Als je dus die ene korrel zand in 1000 stukjes weet te pletten, elk van die stukjes weegt ongeveer 1 µg. Een andere bekende alternatieve afkorting voor microgram binnen de farmaceutische industrie is "mcg". Die had je niet genoemd, maar dat weet je nu.
- umg is hetzelfde als ug, en dus ook µg. Buitengewoon verwarrend, want sommige mensen denken dat er hiermee 'nanogram' (ng) wordt bedoeld, terwijl men het heeft ook over µg. Het is dus ook 1 miljoenste van 1 gram.

Een nanogram wordt altijd afgekort als ng, en is 1 duizendste van een µg. Dat is een waanzinnig kleine hoeveelheid stof, en er is geen enkele vitamine die een merkbaar effect heeft in die orde van grootte. Vitamines worden dus nooit gedoseerd in deze hoeveelheden, en je zal dus haast nooit ng tegen komen in dit soort producten.