Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat (vers)geperste sinaasappels na korte een bijsmaak krijgen?

Als je voor een aantal dagen sinaasappels perst, in de koelkast bewaart, dan heeft het de volgende dag een wat bitter/zoet smaakje. Vroeger dacht ik dat het kwam door bijvoorbeeld het blik, zoals Delmonte, een bliksmaak dus. Maar als ikzelf vers pers is dezelfde smaak aan mijn zuivere sap. Wat is dat en kan het kwaad? Dat er vitamineverlies optreedt weet ik wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
804

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt omdat er verschillende stoffen gaan oxideren aan de lucht.
Ook kunnen er verschillende chemische reacties tussen de diverse stoffen plaatsvinden. Dat is niet te voorkomen. Daarom zitten er vaak in allerlei voedingsmiddelen ook toegevoegde conserveermiddelen. Dat is niet voor niets.
Tegen oxidatie, zorg dat er geen lucht boven je sap staat. Bijvoorbeeld, als je het in een fles bewaart, vul dan je fles tot de nok.
(Lees meer...)
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De suikers gaan gisten en daardoor treed er smaakverandering op. Meteen opdrinken, veel lekkerder! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding