Hoe komt het dat (vers)geperste sinaasappels na korte een bijsmaak krijgen?

Als je voor een aantal dagen sinaasappels perst, in de koelkast bewaart, dan heeft het de volgende dag een wat bitter/zoet smaakje. Vroeger dacht ik dat het kwam door bijvoorbeeld het blik, zoals Delmonte, een bliksmaak dus. Maar als ikzelf vers pers is dezelfde smaak aan mijn zuivere sap. Wat is dat en kan het kwaad? Dat er vitamineverlies optreedt weet ik wel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt omdat er verschillende stoffen gaan oxideren aan de lucht.
Ook kunnen er verschillende chemische reacties tussen de diverse stoffen plaatsvinden. Dat is niet te voorkomen. Daarom zitten er vaak in allerlei voedingsmiddelen ook toegevoegde conserveermiddelen. Dat is niet voor niets.
Tegen oxidatie, zorg dat er geen lucht boven je sap staat. Bijvoorbeeld, als je het in een fles bewaart, vul dan je fles tot de nok.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De suikers gaan gisten en daardoor treed er smaakverandering op. Meteen opdrinken, veel lekkerder! :)