Havermoutvlokken. Kan je die eten zonder een aantal uren (nacht) te weken?

Alle informatie die ik kan vinden geeft aan dat men havermoutvlokken eerst bv. een nacht laat weken in melk of water. Meestal kookt men de vlokken ook nog een aantal minuten. Men zegt dat 'rauwe' havermoutvlokken minder goed verteren, minder goed voor de maag zijn.

Muesli bevat óók havermoutvlokken, er staat nergens dat die een nacht geweekt moeten worden. Zelf laat ik muesli een half uur weken omdat het dan de zachtere substantie beter te eten is.

-Kun je havermoutvlokken eten zonder een aantal uren te weken?
-Is er verschil tussen de havermoutvlokken uit een zak muesli en een pak havermoutvlokken?

Ik heb het niet over cruesli, die is met suiker of honing bewerkt.
Brinta is ook iets anders.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb die euroshopper havermout ook wel eens gewoon door mijn smoothie heen gedaan, lekker hoor
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik havermout ook wel zonder lang te weken, na een minuut of 5-10 is het al lekker. Misschien dat het wel beter is om het lang te laten weken of te koken, maar het kan in ieder geval wel (ik heb er althans nog nooit last van gehad, en ik vind het zoveel makkelijker en lekkerder op deze manier dat ik de eventueel kleinere hoeveelheid voedingsstoffen voor lief neem).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, met 5-10 minuten bedoel ik overigens alleen de havermout/fijne havervlokken, de grove havervlokken zou ik wel langer laten weken, die zijn na 10 minuten nog niet lekker vind ik.

Antwoorden (3)

Het kan ,maar wordt afgeraden:
In principe is het niet noodzakelijk om de havermout eerst te koken voordat je het eet. De meeste darmen hebben er geen moeite mee rauwe havermout te verteren. Ik hoor een heel enkele keer wel eens dat mensen het zwaar op de maag vinden liggen. Maar dit zijn uitzonderingen en dit gevoel verdwijnt meestal na een paar keer eten.

Wel is snelkookhavermout (degene waar op de verpakking een kooktijd van 5 minuten staat) makkelijker te verteren wanneer je het rauw eet dan rauwe langkookhavermout. Ook is havermout makkelijker te verteren wanneer je het een nachtje laat weken.
fremar
10 jaar geleden
Het verschil zit 'm in de fijnheid. Havermout is zo verfijnd (het zijn verknipte vlokken), dat het zetmeel bij verwarming ervan het vocht direct opneemt. Daarom kun je het rechtstreeks consumeren.

Havervlokken doen daar veel langer over. Het zijn alleen geplette haverkorrels. Om de kooktijd te verkorten is het daarom handig om ze eerste te weken.
Amadea
10 jaar geleden
Alle voedingswaren die zetmeel bevatten zijn slecht verteerbaar, behalve goed gekauwd zodat ze veel speeksel bevatten, dat speciale enzymen heeft. Gekookt of gebakken (brood) verteert beter. Dus je kan alle graansoorten rauw eten, als je ze maar goed kauwt. Het voordeel is dat ze niet verhit zijn en al hun ingrediënten nog bevatten.
Havermout dat al geplet is werkt de vertering nog in de hand, maar toch goed en lang kauwen.
Ooit gehoord van een Tibetaanse monnik: "je moet je voedsel zolang kauwen tot het geen smaak meer heeft"