Wat is precies het bereidingsproces van pindakaas?

Aangezien alle pindakazen nogal van elkaar verschillen vraag ik me af wat het bereidingsproces is en waarom dus de ene beter smaakt dan de andere.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oooooh, puntjes-uitlokker!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gestelde vraag! gootje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met dank aan de eerder gestelde vraag van Jelle....
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whahahaha............ hoe de ene vraag de andere uitlokt Jelle. Met dank aan jou dan natuurlijk :-), maar dat had ik al gezegd.

Het beste antwoord

How Peanut Butter is Made...... een filmpje van ongeveer 5 min in het engels.

http://www.youtube.com/watch?v=6H_M6yw32M0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk filmpje. Mjammie, helaas is 't nu een beetje te laat (vroeg?) voor pindakaas.

Andere antwoorden (3)

De roostertijd, de olie & de herkomst van de pinda bepalen de smaak. Je kan extra kruiden toevegen maar echt nodig is het niet.

[quote=http://www.kookjij.nl/recept-pindakaas-1]
Voorbereiding:
Als je helemáál bij het begin wilt beginnen, dop je de pinda's en rooster je ze zelf. Dit kan op gematigd vuur in een koekepan zonder toevoeging van vet, terwijl je constant roert. Let op dat de pinda's niet verbranden. Het is beter om de pinda's in een oven op 115grC te roosteren op een bakplaat tot ze lichtbruin zijn en een knapperig korstje hebben. Beweeg de pinda's af en toe, zodat ze rondom egaal roosteren. Dit duurt wel een tijdje, ik heb ze ruim anderhalf uur geroosterd. Je kunt pindakaas ook wel van rauwe pinda's maken, maar die is minder lang houdbaar. Het simpelst is natuurlijk (ongezouten) pinda's van de notenboer te gebruiken. Die zijn meestal in olie gebakken, niet geroosterd.
Bereiding:
Doe pinda's en zout in de blender. Doe er om te beginnen een halve eetlepel olie bij. Sommige pinda's zijn rijker aan olie dan andere, dus de hoeveelheid olie die je erbij moet doen is niet altijd hetzelfde. Het resultaat moet in elk geval smeuïg zijn. Draai een pasta van de pinda's, helemaal glad, of 'chunky' (met stukjes noot). Als je grove pindakaas wilt kun je gewoon eerder ophouden met malen, maar je kunt ook gladde pindakaas maken en daar grofgehakte pinda's bijdoen. Als je blender niet glad genoeg maalt maar je wilt wel gladde pindakaas, dan kun je de pindakaas door een zeef wrijven.
Doe de pindakaas in een schone pot, en bewaar in de koelkast, roer voor ieder gebruik even om. Zelfgemaakte pindakaas blijft zeker twee weken goed.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nou juist het geheim! Het komt hier op neer: Je neemt een zooitje pinda's, ontdopt ze(dat is al 1 van de geheimen!),maalt ze fijn(hoe fijn en op welke manier is No.2)
stopt er nog wat andere ingrediënten bij(No.3),mikt de hele brij in meerder potten en voila. IT'S PEANUTS(BUTTER)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit filmpje zie je hoe pindakaas wordt gemaakt:

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20060411_pindakaas01